Zomaar een willekeurig lijstje van foutmeldingen die we allemaal wel eens gezien hebben.
- Time Out. Your browser was left idle and lost connection;
- Geen zoekresulaten gevonden;
- U heeft niet alle velden ingevuld, vul alle rode velden in;
- Onbekende login;
- Pagina niet gevonden.
Het probleem van deze foutmeldingen is dat ze de bezoeker het gevoel geven dat hij een fout heeft gemaakt en dom is. Niet echt bevordelijk voor een positieve gebruikservaring.
Een goede foutmelding legt daarom de fout bij zichzelf neer (en dat is ook altijd zo, de gebruiker kan geen fout maken!) en zorgt dat de bezoeker verder wordt geholpen zijn doel te bereiken.
Het lijkt allemaal zo simpel maar het gaat zo vaak fout. Schenk voldoende aandacht aan je foutmeldingen. De uitdaging van een goede foutmelding is het ombuigen van een negatieve ervaring naar tot positieve.
Bron: Honey v. Vinegar
1 reactie op "Slechte foutmeldingen"
Helemaal mee eens dit. Ook een belangrijk punt om mee te nemen in de totale user experience. Wat ik persoonlijk ook vervelend vind is dat je de back knop gebruikt en dan een ‘pagina verlopen’ krijgt. Dit is iets technisch, misschien erg lastig om op te lossen.. maar toch vind ik het als gebruiker hinderlijk.
Nog wat leuke voorbeelden van [url]http://www.thisisbroken.com/b/webtech/index.html[/url]
[img]http://broken.typepad.com/photos/uncategorized/canon.png[/img]
[img]http://broken.typepad.com/photos/uncategorized/ieerror.png[/img]
[img]http://broken.typepad.com/photos/uncategorized/untitled1copy1ph_2.jpg[/img]
[img]http://broken.typepad.com/photos/uncategorized/easy_broken.gif[/img]
[img]http://broken.typepad.com/photos/uncategorized/broken2.jpg[/img]
[img]http://broken.typepad.com/photos/uncategorized/image0011_.jpg[/img]
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen