Onderzoekers Bartell, Schultz en Spyridakis van de Universiteit van Washington onderzochten het effect van koppen op papier en beeldscherm.

Ze kozen vergelijkbare artikelen over artritis en maakten een versie zonder koppen, een versie met een lage frequentie (een kop per 300 woorden), een versie met een gemiddelde frequentie (een kop per 200 woorden) en een versie met een hoge frequentie (een kop per 100 woorden)

De deelnemers werd gevraagd de artikelen door te lezen om vervolgens wat vragen te beantwoorden.

Geen of teveel koppen zijn even schadelijk
Op papier maakt de frequentie van het gebruik van koppen niet zoveel uit. Online zijn er echter wel grote verschillen.

  • Gemiddelde freqeuentie (een kop per 200 woorden) is het beste;
  • Lage frequentie (een kop per 300 woorden) scoort gemiddeld;
  • Geen koppen en een hoge frequentie (een kop per 100 woorden) scoren beide slecht met een lichte voorkeur voor geen koppen.

verschil tussen papier en het beeldscherm
Deelnemers die lazen vanaf papier scoorden gemiddeld 8% beter. Als we kijken naar de best presterenden dan is dit verschil slechts 1%. Kijken we naar de slechtst presterenden dan is het verschil 40%. Caroline Jarret denkt dat goede studenten makkelijker de overgang maken van papier naar het web dan minder goede studenten.

Bron: Caroline’s Corner – Good Headings help, bad Headings hurt

Be Sociable, Share!