Het verlaten van de DOS omgeving naar een grafische WYSIWYG omgeving was een grote stap voorwaarts richting een meer gebruiksvriendelijke interface.
Echter WYSIWYG heeft ook nadelen. Vandaar dat een nieuwe generatie User Intefaces zich aandient.
We gaan naar resultaat gebaseerde interfaces. Het is niet langer What You See Is What You Get, maar What You Get Is What You See.
De nieuwe MicroSoft Office is helemaal gebouwd volgens dit principe. Ook in de explosie van Ajax-toepassingen zien we veel van dit nieuwe denken over interfaces terug.
Bron: R.I.P. WYSIWYG
4 reacties op "Resultaat gebaseerde User Interfaces"
De tijd van de ‘dreamweaver’ designers begint nu ook echt voorbij te zijn hè. De gebruiker krijgt steeds meer invloed, dan krijg je een ontwikkeling als deze, prachtig.
Jennis Harris heeft er ook wel een leuke post over op zijn weblog:
[url=http://blogs.msdn.com/jensenh/archive/category/10923.aspx]Most people are not trained in geology[/url]. De vergelijking met de insecteneter vind ik erg leuk.
Ook nog een post van Tom Chi hierover op [url=http://www.ok-cancel.com]Ok-Cancel[/url]. Persoonlijk ben ik ook nog steeds een groot voorstander van ‘U zocht op …, gerelateerde items zijn : … of ander mensen die hierop zochten, zochten ook op: …’. Dit doet [url=http://www.google.com]Google[/url] nog niet, terwijl [url=http://www.askjeeves.com]Ask Jeeves[/url] naar mijn idee er verder in is. Ideaal om op dezelfde manier met user interfaces om te gaan.
Met de bijbehorende strip:
[img]http://www.ok-cancel.com/strips/okcancel20051014.gif[/img]
Nog even over Ask Jeeves, persoonlijk vind ik het erg sterk om op sites met persona’s te werken. Een soort van wizrds die je door een site heen helpen. [url=http://www.total.com/en/group/corporate_social_responsibility/industrial_safety/]Dit i.p.v. ongelooflijke navigatie structuren (check het menu aan de linkerkant, hahahaha…)[/url]
Mh, zi enu dat het niet de bedoeling was van Total om zo’n groot menu te maken, het komt doordat ik in firefox surf…
@Henk, het idee van een virtual guide is inderdaad inspirerend. Het kan echter ook een averechts effect hebben. Ms. Boo van e-commerceflop Boo.com is hiervan een mooi voorbeeld. In plaats van handige informatie over privacy policy, aanbevelingen etc gaf ze de bezoeker alleen maar [url=http://www.theregister.co.uk/2000/07/12/forrester_why_did_boo_flame/]nutteloos commentaar[/url]. Maar dit is niet zozeer de schuld van een persona maar van een slechte informatievoorziening.
Dat klopt, het kan een averechts effect hebben, net als slechte zoekresultaten. Maar laten we stellen dat de uitvoering goed is.
Een persona gekoppeld aan die wizard maakt denk ik nog beter duidelijk wat de wizard nu eigenlijk voor je kan betekenen. Een simpele dropdown box zou dat toch minder duidelijk doen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen