Na jarenlang debatteren heeft het bedrijf AdMission een patent gekregen op uploaden en verwerken van mediabestanden. Het patent is van toepassing op ieder type media en heeft de naam “Web-based Media Submission Tool” gekregen. AdMission gebruikt het patent voor het toevoegen van mediabestanden aan advertenties. Onder andere E-bay maakt gebruik van de software van AdMission.
Het patent heeft betrekking op alle toepassingen waarbij mediabestanden worden geupload. Dit betekent dat ook webmail, fotogalariën en weblogs techniek gebruiken die onder dit patent vallen. AdMission is van plan licenties uit te geven zodat ook andere partijen de techniek mogen gebruiken.
Omdat het patent zo breed is opgesteld is het de vraag of het juridisch stand houdt. Het gaat namelijk niet om een bepaalde techniek maar om het volledige concept van mediabestanden bewerken.
6 reacties op "Patent op uploaden"
Leuk in dit verband is het artikel “[url=http://www.nu.nl/news/535600/52/Nederland_tegen_%27triviale%27_softwarepatenten.html]Nederland tegen triviale softwarepatenten[/url]” dat ik tegenkwam op nu.nl
Staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken) is tegen een ongebreidelde patentering van nieuwe software.Grote bedrijven claimen op dit moment van honderden softwarevindingen het octrooi. Tegenstanders vrezen dat patenten softwarevernieuwing en kleinere softwareontwikkelaars belemmeren en ze verwachten het ontstaan van een Amerikaanse claimcultuur.
Patenten als deze zijn waarschijnlijk de grootste angst van de Europese tegenstanders van softwarepatenten. Dat de deur dicht gaat voor triviale patenten lijkt mij dan ook een goed begin.
Soms lijken patenten wel de nieuwe economie te worden. Je registreert iets en als je geluk hebt kun je een paar jaar later cashen.
Inderdaad. Ik las net een bericht “[url=http://www.metamorphosis.org.mk/eng_vesti_detal.asp?id=398]Jacob Nielsen – 10 Years of Columns on Web Usability[/url]” daarin staat dat Jakob Nielsen 77 patenten heeft geregistreerd die grotendeels gaan over manieren om Internet gebruikersvriendelijker te maken. Patent aanvragen op ideeen is een onhoudbare zaak!
Ben ik het mee eens. Maar om even op de toepassing terug te komen. Ik moet zeggen dat sommige banners met geluid toch wel erg fraai zijn! Zo fraai zelfs dat ik de banners helemaal af laat spelen. Een voorbeeld is de banner op [url]http://www.nba.com/playoffs2005/[/url].
Huh, Banners?
Is deze reactie niet bedoeld voor het nieuwsbericht [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=280]Banner zorgt voor beter zoekgedrag[/url]
‘toevoegen van mediabestanden aan advertenties’, dit heb ik geassocieerd met banners die muziek maken.
Dan ook direct even een voorbeeld hoe het niet moet met banners met muziek: [url]http://www.voetbalonline.nl/[/url]. Een Jamba banner die ineens irritant af gaat (staat niet altijd op de site trouwens).
Wat me verder opvalt is dat er steeds meer Banners komen die over de tekst staan, waarbij je dus ‘verplicht’ op close moet drukken om de banner te sluiten. Soms moet je zelfs scht even opzoek naar de ‘close-button’. Zie ook het voorbeeld van Raymond…
Het heeft niets met het nieuwsbericht te maken, maar wilde ik toch even kwijt…
En nog een voorbeeldje:
[url]http://www.computable.nl/nieuws.htm?id=645966[/url]
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen