Een studie in Engeland toonde aan dat 70% van de mensen wel eens scheld of vloekt op hun computer. Dat terwijl computers er zijn om ons leven makkelijker en minder stressvol te maken.
Helaas zijn veel websites erg frustrerend om te gebruiken. Optimal Usability onderzocht 120 websites en komt met de volgende tips.
- Wees consistent – Mensen verwachten dat bepaalde elementen op een bepaalde plaats, sluit hierbij aan;
- Wees doelgericht – Mensen komen met een bepaald doel naar een website, zorg dat ze deze snel kunnen vervullen;
- Wees duidelijk – Groepeer informatie in behapbare stukken en zorg dat mensen altijd weten waar ze zijn en waar ze heen kunnen.
Dankzij een steeds heviger wordende concurrentie zullen de eisen aan usability toenemen. Bezoekers hebben één antwoord op een moeilijk te gebruiken site en dat is de terug-knop!
De tips klinken als een open deur maar er zijn voorbeelden te over van sites die er niet in slagen aan deze drie eisen te voldoen.
Nog geen reacties op "Zorg dat je website makkelijk te gebruiken is"
Het zijn vooral open deuren voor een selecte groep denk ik, onder andere de lezers van deze site.
Veel ontwerpers zullen misschien wel streven naar gebruikersvriendelijkheid, maar zonder daar specifieke instrumenten voor te gebruiken – en erger – zonder in de huid van de gebruiker te kruipen. (Laat staan die gebruiker zelf iets te vragen.)
Ik denk dat veel ontwerpers zichzelf vergelijken met de eindgebruiker. Terwijl juist de ontwerpers ervaren surfers zijn. Juist voor deze groep is het moeilijk om zich te verplaatsen in de eindgebruiker.
Absoluut mee eens. En misschien moet dit ook wel zo blijven. Ik denk dat een designer ernaar moet streven in een projectteam zoveel mogelijk zijn expertise naar voren te brengen, dat geldt ook voor bijvoorbeeld een programmeur. Je hebt usability experts die juist de usable kant (en dus minimaal het voldoen aan de 3 eisen uit het artikel) dienen te verdedigen!
Een designer moet zich misschien wel bewust “onthouden” van diepgaande kennis op het gebied van usability. Hierdoor zal hij, zij het onbewust, toch enigzins worden beïnvloed wat terug te zien zal zijn in de ontwerpen van de designer. Naar mijn mening is het taak van de designer om zich te richten op het ontwerpen en daar dan ook zijn creativiteit volledig in te gooien. Bij het ontwerpproces kan hij echter, na het maken van verschillende ontwerpen, wel overleg hebben met bijvoorbeeld een usability-expert.
Het gevaar is groot dat een designer, door zich té veel met usability bezig te houden, zijn creativiteit negatief beïnvloed…
Bovenstaand artikel gaat over het eindresultaat, niet over de designer. Aan het eindresultaat stel je andere eisen dan aan het werk van de designer. Zeker als deze zich creatief te buiten gaat.
Uiteraard moet je een designer (en programmeur) niet belemmeren in z’n vaardigheden. Maar enig inzicht in de gebruiker is wel wenselijk. Anders ben je continu bezig het ontwerp aan te passen. (Iteratief ontwerpen schijnt overigens wel populair te zijn.)
Vooral bij programmeurs heb ik de ervaring dat ze een naam hooghouden door absoluut geen rekening te houden met de eindgebruiker. Voor overige projectleden is dit vrij vermoeiend.
Dat is overigens wat anders dan de opmerking van Henk Wijnholds waar de ontwerper het wel probeert maar sterk wordt beïnvloed door z’n eigen ervaring (van snelle surfer.)
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen