De helft van alle zoekopdrachten op websites valt binnen de vier procent meest voorkomende trefwoorden.

WebSideStory, een Amerikaans bedrijf dat zich specialiseert in internetstatistieken, deed op 40 websites onderzoek naar in totaal 34 miljoen zoekopdrachten. Het richtte zich daarbij expliciet op zoekopdrachten binnen een website zelf, niet vanuit zoekmachines. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van alle zoekopdrachten te herleiden is naar een paar honderd veel terugkerende trefwoorden. Bij elkaar maken deze nog geen 4 procent uit van alle unieke zoekopdrachten. Bij e-commerce sites is dat slechts 2 procent.

Dit onderzoek toont aan sites hun bezoekers op andere manieren kunnen beïnvloeden dan alleen via de navigatie, zegt onderzoeker Susan Aldrich. Door websites te optimaliseren voor search kunnen significante resultaten geboekt worden.

Online marketeers laten op dit gebied enorme mogelijkheden missen, zegt Aldrich. Zoekfunctionaliteit zou een zegen moeten zijn voor marketeers. Bezoekers geven in hun eigen woorden exact aan waar ze naar op zoek zijn.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat bezoekers die gebruik maken van de zoekfunctie, drie maal sneller overgaan tot aankoop. 12 procent van alle zoekopdrachten leverde geen resultaat op; bij websites op het gebied van e-commerce was dit 8,5 procent.

Bron: Site bezoekers gebruiken vaak dezelfde zoekopdrachten

Be Sociable, Share!