Op Molblog las ik een artikel over slimme verpakkingen. Een pak melk dat waarschuwt als de inhoud zuur is en brood dat een paar weken langer goed blijft zonder te beschimmelen.
Techniek dient de mens, het heeft als doel om ons dagelijkse leven makkelijker te maken. Een mooi streven, maar hoe vaak is techniek niet een bron van ergernis?
Slimme verpakkingen zijn een mooi voorbeeld van hoe het ook kan. De techniek doet zijn werk op de achtergrond en het is er als het in actie moet komen. Just-in-time. Voor websites kan dit principe ook worden toegepast. Een voorbeeld is de reactiemogelijkheid bij berichten op dutchcowboys.Zodra we op reageren klikken verschijnt het formulier pas. Precies op tijd als we het nodig hebben.
1 reactie op "Techniek Just-In-Time"
Goed gedaan op dutchcowboys! Reactiescherm ook altijd keurig in beeld. Just in time wordt offline ook sporadisch eens toegepast. Ik weet bijvoorbeeld dat de productielijn van Dell ook op dit principe is gebasseerd. Investeringen zijn erg hoog vooraf maar bedenkt wat het oplevert als je amper voorraden hebt…
Offline wordt Just in Time vrij veel toegepast. Zeer veel grote productieprocessen en distributiekanalen werken op deze manier. Zelfs de grote Albert Heijn op de hoek heeft voor veel artikelen een voorraad voor maximaal één dag.
Vooral informatie is een goed onderwerp voor Just in Time. De juiste informatie op het juiste moment. In die zin is een knop met een formulier een leuke feature.
JIT is een onderdeel van [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_manufacturing]Lean Manufacturing[/url], dit is het productieconcept waarmee de Japanse automobielindustrie in de jaren 80/90 de Amerikaanse versloeg.
Lean Manufacturing komt grotendeels tot stand via de bekende kwaliteitscirkels ([url=http://en.wikipedia.org/wiki/Kaizen]kaizen)[/url]. Groepen werknemers die samen kijken hoe ze het product of het productieproces kunnen verbeteren.
In de kern kom het er op neer dan je de werknemers zelf oplossingen laat verzinnen. Geen sturing van bovenaf maar vertrouwen. Ik zie hierin wel een analogie met UCD waarin je samen met de eindgebruiker kijkt hoe het produkt kan worden verbeterd, ook hier denk je niet voor, maar samen met hem.
Nadeel van just in time kan zijn dat er minder aanbiedingen zijn bij de Albert Hein….
Dan heb ik het over de aanbiedingen van producten waarvan de uiterste verkoopdatum bijna verstreken is!
Kortom, soms is ongebruiksvriendelijkheid juist op termijn weer gebruiksvriendelijk 🙂
huh? just-in-time is toch dat het produkt of dienst er is op het moment dat jij het nodig hebt. Met andere woorden die aanbiedingen van producten waarvan de uiterste verkoopdatum bijna verstreken liggen in het schap wanneer jij ze nodig hebt.
Mijn verhaal is niet helemaal duidelijk over gekomen zie ik. Ik wilde even inhaken op Tobi zijn voorbeeld: Albert Hein.
Stel AH koopt enorm veel van product A in (niet jit), dan is de kans groot dat als ze niet alles verkopen aan het einde van het traject overal 35% stickers op komen te staan. Voor de liefhebbers dus een leuke korting. Is het nu wel duidelijk?
Door jit te leveren krijg je niet zo snel dat er producten over code raken.
Ah precies ja nu is het idd duidelijk. Jit betekent inderdaad dat restpartijen niet meer bestaan. Leuk voor de leverancier maar minder leuk voor de klant die nu koopjes misloopt.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen