Jeff Raskin was een pioneer op het gebied van computer intefaces. Zijn zoon Aza schrijft op zijn weblog met hetzelfde enthousiasme over interfaces.

monolog box

Aza typeert de monolog box als 0% efficiency. Ze verschijnen als pop-up, ze verstoren onze aandacht, ze worden vaak niet gelezen en er is geen keuze behalve OK. De monolog box verschijnt om te informeren over de status van een proces. Deze is bijvoorbeeld geeïndigt en de gebruiker moet dit weten.

Hoe kan je gebruikers voorzien van feedback zonder de irritante monolog box? Volgens Aza kan je gebruikers continu voorzien van feedback. De spellingscontrole is hiervan een mooi voorbeeld. Zodra er een spelfout is wordt deze onderstreept en kan het worden aangepast. Aan het einde van het proces voegt de melding dat de controle is voltooid niets toe.

Binnen websites kunnen we hier denken aan automatische validatie van velden. Zodra er een fout wordt gemaakt krijg je feedback en niet pas zodra je op verzenden hebt geklikt.

En toch is hiermee het probleem van het voorzien van de gebruiker van feedback op zijn acties niet helemaal opgelost. Aza introduceert daarom het concept de transparante melding. Zodra de gebruiker een actie heeft ondernemen verschijnt er voor een paar seconden een melding in het scherm die vervolgens langzaam weggaat. Het is te vergelijken met de yellow-fade techniek.

Websites worden steeds interactiever en met technieken als Ajax neemt de computer veel denkwerk voor de gebruiker over. Dit kan echter ook leiden tot verwarring omdat de gebruiker niet altijd doorheeft dat de er achter de schermen iets gebeurt. Technieken als de transparante melding of de yellow-fade techniek kunnen worden ingezet om de gebruiker te voorzien van de goede feedback.

Bron: Monolog Boxes and Transparent Messages

Be Sociable, Share!