Mensen kampen massaal met technologiestress. Alle technologie die we elke dag maar weer gebruiken zijn vaak een bron van frustraties. De telefoonaccu die midden in het gesprek op raakt, de vervloekte pc die het weer eens niet doet, allemaal bronnen van ergernis, aldus Kent Norman van de Universiteit van Maryland.

Alle technologie bieden zoveel functies die we haast nooit gebruiken. Vaak komt dit doordat dit soort produkten zijn gemaakt door techneuten voor techneuten. Daarnaast is het toevoegen van nieuwe functionaliteiten een makkelijke manier om je te onderscheiden van de concurrent. Meer is beter is het devies.

Een recente studie van Philips toont echter aan dat meer dan twee derde van de klanten geen interesse heeft in al die technische snufjes omdat het te complex is. Producenten gokken wat verkoopt in plaats van dat ze luisteren naar de eindgebruiker.

Gelukkig zien we een ommekeer. Steeds meer bedrijven ontdekken de klant en focussen op eenvoud en betrouwbaarheid. Getuige de nieuwe sense and simplicity strategie van philips en de Apple ipod bijvoorbeeld.

Meer bedrijven zouden beter moeten luisteren naar wat de klant eigenlijk wil, pas dan onderscheid je je.

bron: Taming your tech

Be Sociable, Share!