Het is erg goed als er veel aandacht wordt besteed aan de wensen en behoeften van de bezoekers van een website, zij bepalen immers het succes.Er is echter nog een groep gebruikers die te vaak over het hoofd wordt gezien. Namelijk de redacteuren van de website.

Aan de voorkant ziet de website er perfect uit, de achterkant is echter een drama.

Redacteuren vertonen stressverschijnselen zodra ze moeten werken met het Content Management Systeem (CMS). Dit terwijl het werken met een CMS juist als plezierig moet worden ervaren. Want dan zal men gemotiveerd zijn om leuke content toe te voegen aan de website en dit is weer erg belangrijk voor de bezoekers van de website.

James Robertons van Step Two Designs noemt 11 principes voor een gebruiksvriendelijk CMS in zijn artikel poneert hij een aantal goede stellingen.

  • A CMS will only be used if it is usable;
  • Usability can become the primary aspect to assess;
  • Limit the number of options presented to authors;
  • Authors must not lose their content due to bugs or crashes;
  • Authors don’t want to see the behind-the-scenes details;
  • CMS products should not be cluttered with new features;
  • Authors only understand ‘pages’ and ‘websites’;
  • The CMS must be efficient to use for regular authors;
  • Help and instructions should be provided throuhgout the CMS;
  • Authors should not need extensive training;
  • Site owners should be able to manage their own sites;

Bron: 11 usability principles for CMS products

Be Sociable, Share!