Collega en goede vriend Raymond Klompsma schreef laatst over Persona’s en het toepassen van MBTI. Daarin vertelt hij dat met MBTI website bezoekers kunnen worden ingedeeld in een matrix op de assen snel tegenover langzaam en feiten tegenover gevoel.
- Hierdoor kunnen we vier soorten website bezoekers onderscheiden:
- Competitieve bezoekers nemen snel besluiten op basis van feiten.
- Spontane bezoekers nemen snel besluiten op basis van gevoel.
- Humanistische bezoekers nemen langzaam besluiten op basis van gevoel.
- Methodische bezoekers nemen langzaam besluiten op basis van feiten
Volgens mij hebben de mensen van IKEA het artikel van Ray ook gelezen. Kijk maar eens naar het volgende website-element dat ik op hun homepage zag.
Ontdek IKEA Family. Het woord ontdekken is typisch is dat de aandacht trekt van methodische bezoekers die het leuk vinden om uit te vogelen hoe dingen werken.
Afbeelding IKEA Family. Het beeld trekt de aandacht en het woord FAMILY is typisch iets dat de humanistische bezoeker aanspreekt
Profiteer gratis van kortingen…. De woorden profiteer, gratis, kortingen zijn typisch woorden die de aandacht trekken van de spontane bezoeker.
Hyperlink Word IKEA FAMILY lid. Voor de actiegerichte competitieve bezoeker is een duidelijke blauwe hyperlink toegevoegd.
Het kan denk ik zelfs nog beter. Maak van de titel en afbeelding Ontdek IKEA FAMILY een hyperlink waar de methodische en humanistische bezoekers nog meer informatie kunnen vinden.
MBTI is ook geschikt voor het genereren van ideeën. Wil je weten hoe wij binnen Concept7 deze methodiek toepassen lees dan het artikel van Henk Wijnholds ‘MBTI, a solid framework to sketch ideas.‘.
Wil je eerst nog wat meer leren over de basisprincipes van MBTI? Lees dan ook het artikel van usability heldin Liza Brouwer.
Feit: Door het goed toepassen van MBTI kan website conversie wel 4 tot 5 keer over de kop gaan.
5 reacties op "IKEA haar slimme toepassing van MBTI principes"
Goed artikel. Blijkbaar worden de pijlen minder gericht op de Spotane bezoeker binnen MBTI model. Bewust of onbewust. Een optie zou zijn: het benadrukken van ‘het maximale kortingspercentage’ of ‘gratis’. Een goed schoolvoorbeeld. But there is always a way to be better…
Het AIDA-model wordt overigens ook goed toegepast.
Gr.
Michel Tel
Profiteer gratis van kortingen is toch wel echt gericht op de Spontane types onder ons. Lees eens hoe belachelijk die zin is alsof je ergens niet gratis van kortingen kan profiteren. Contradictio in terminis maar wel overtuigend 😉
Stefan: je blaast wel een beetje hoog van de toren. Met een beetje kennis van zaken had je geweten dat klantenkaarten bij bijvoorbeeld de V&D en de Bijenkorf niet gratis zijn. De IKEA familycard is dat wel en dus vanzelfsprekend om te vermelden.
Ik heb hier ook een mooie hotelkaart liggen. En die was zeker niet gratis. Al geniet ik nu wel de korting. 🙂
Afijn. ‘Gratis’ blijft een belangrijk begrip zeker in combinatie met woorden als ‘family’.
Fair enough. Gratis korting mag. Alhoewel ik het idee raar blijf vinden. Zal wel even kwestie van wennen zijn 😉
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen