Hallo Stefan,
Als ik me niet vergis gaf jij eind vorig jaar een lezing voor de club van communicatiemensen, de NVPR, in de Mediacentrale. De lezing ging onder meer over eyetracking.
Vanmorgen had ik hierover een discussie met een collega. Volgens hem kijken mensen op een internetpagina van linksboven naar rechtsonder. Maar ik herinner me dat jij zei dat men kijkt in het patroon van een gekantelde U, van rechts- naar linksboven, daarna aan de linkerzijde naar beneden en vervolgens van links naar rechts. Waaruit je kunt concluderen dat informatie aan de rechterkant vaak over het hoofd wordt gezien. Klopt toch?
Hoi …,
Het juist antwoord is ‘it depends’.
Diagonaal, U en F patroon komen namelijk allen voor.
Hoe we kijken wordt bepaald door bottom-up factoren (of wel ons verwachtingspatroon. Voorbeeld: ‘Op veel websites staat het logo links bovenin dus verwacht ik dat op de website die ik nu ga bezoeken ook’) en top-down factoren (elementen die onze aandacht trekken. Voorbeeld: ‘aansprekende foto van mensen’). Daarnaast bepaalt de taak die we willen uitvoeren (ben ik aan het oriënteren of weet ik precies wat ik wil) en onze ervaring met de website (bezoek ik de website voor het eerst of ben ik een dagelijkse bezoeker) ook hoe we kijken.
Ow en informatie aan de rechterkant wordt grosso modo genomen inderdaad minder goed bekeken.
1 reactie op "U of F-Patroon"
Kwam toevallig langs dit (oudere) artikel, maar wil toch even iets kwijt. Volgens mij haal je bottom-up processing (data-driven) en top-down processing (conceptually driven) door elkaar.
Ons verwachtingspatroon is namelijk een ‘concept’ wat in ons hoofd zit en dat (bijvoorbeeld) onze aandacht kan sturen. Anderzijds kan iets ook onze aandacht trekken (een externe stimulus) waardoor er bottom-up processing plaats vindt (gedrag gebaseerd op externe stimuli).
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen