Ik las net een artikel van McAfee over “Typo squatting”. Een ander woord voor een webadres registeren die lijkt op een ander (bekend) domeinnaam.
Minstens 8000 geregistreerde webadressen hebben het woord “iphone” in de domeinnaam. Apple heeft natuurlijk zelf de meest begeerde namelijk iphone.com, maar deze hadden ze nog niet voor de lancering van het product. Iemand was ze sneller af en kon een leuk bedrag bijschrijven op de bankrekening bij de verkoop.
De meeste van de 8000 webadressen met iphone in de naam zijn fansites, weblogs, hack- en scamsites die min of meer (n)iets met het toestel te maken hebben. Velen worden ook gebruikt om meer traffic voor de eigen site te krijgen of om geld per klik te verdienen.
Dan heb je nog de domeinnamen die net iets anders gespeld zijn. Denk aan “ipohne”, of “wwwiphone.com”. Dergelijke adressen worden steeds vaker geregistreerd en via deze wegen kom je op de meest vreemde sites terecht. In ieder geval niet degene die ik verwacht!
Een leuke handel, maar veel minder leuk voor de nietsvermoedende bezoeker. De vragen waar ik mee blijf zitten is:
- Hoeveel effect heeft het op zoekresultaten?
- Worden de “google suggests” hierdoor minder interessant?
- Moet je als merk honderden verschillende domeinnamen registeren om zeker te weten dat de potentiële klant echt bij je komt?
- Wat gaan de zoekmachines en bijvoorbeeld de SIDN hieraan doen?
- Moeten we het gewoon negeren?
Lees het artikel van McAfee om alle achtergronden te lezen.
Nog geen reacties op "Typo squatting: Usablityweb.nl, usabillityweb.nl, wwwusabilityweb.nl"
Het is overigens wel handig om een iets andere naam te gebruiken als je een moeilijke naam hebt voor een buitenlander. Denk aan [url]http://www.g.cn[/url] voor de Chinezen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen