Ik ben toe aan een nieuwe auto. In de zoektocht naar mijn nieuwe droomauto ben ik op veel sites geweest en wordt daar over het algemeen bedolven onder allerlei (technische) informatie, foto’s, prachtige films maar een keuze maken is gewoon niet te doen. Bij veel sites moet je aardig wat vakkennis en een oneindig budget hebben om er achter te komen welke auto geschikt voor je is.

Een voorbeeld. De Lexus spreekt me enorm aan. Klasse, niet iedereen rijdt erin en het schijnt een prima auto te zijn voor de lange afstanden. Een prima ‘businesscar’ waarin je gezien kan worden.

Ik vraag me af wie Lexus wil bereiken. Als er bij de bouw van www.lexus.nl gebruik is gemaakt van goede persona’s, scenario’s, interviews, prototypes en andere user-centered-design methodes om haar doelgroep op de juiste manier te prikkelen dan is dit mijn conclusie: Ik pas niet in het plaatje van de Lexus doelgroep.

Wat zie ik?

  • Vakjargon: Interessant voor de monteur in de werkplaats.
  • Niet intuïtief: Ik heb geen oneindig budget. Wie helpt mij verder?
  • Weinig relevantie: Veel klikken en wachten; weinig info die ik zoek.
  • Niet efficiënt: PDF’s die de essentiële informatie verbergen.
  • Een actiesite per type, maar welk type is interessant voor mij?
  • Matige visuele ondersteuning: Opgeblazen foto’s. Is deze auto echt zo lang?

Ik vraag me af hoeveel potentiële kopers op een dergelijke aanpak zitten te wachten. Een auto wordt vanaf de eerste prototypes opgebouwd. Gebouwd voor de rijder, met de gezinssituatie of levenstijl in het achterhoofd. Testen en bijschaven tot het beste resultaat bereikt is en tot ik geprikkeld wordt als deze auto naast me in de file staat. Waarom doe je het dan niet met één van je belangrijkste verkooptools?

Be Sociable, Share!