Bij veel ontwikkelaars van web 2.0-sites is de gebruiksvriendelijkheid en een goed ontwerp in het nauw geraakt.
Dat heeft usability-goeroe Jakob Nielsen maandag gezegd. Nielsen geeft daarmee flinke kritiek op de trend om zogeheten web 2.0-sites te maken.
Volgens Nielsen hebben veel web 2.0-sites de laatste jaren te weinig aandacht besteed aan de basisprincipes van een goed ontworpen en gebruiksvriendelijke site. Websites zijn beter af met een goed ontwerp dan met allerlei web 2.0-toeters en bellen, zo schrijft de BBC. Dynamischer betekent voor een website vaak dat gebruikers slechter af zijn.
Slechts een klein aantal mensen maakt echt gebruik van alle mogelijkheden die een site biedt, stelt Nielsen. Onderzoek heeft volgens de usability-goeroe aangetoond dat ongeveer 1 procent van de bezoekers regelmatig content aanlevert. Ongeveer 9 procent doet dat heel af en toe en het grootste deel (90 procent) bezoekt de site alleen en voegt zelf niets toe.
De grote meerderheid komt voor een specifiek doel naar een site, aldus Nielsen. De meeste mensen willen binnenkomen, dat doen waarnaar ze op zoek zijn en er weer uit gaan. Voor hen is het web niet het doel, maar slechts een middel.
Bron: Web 2.0-sites schieten te kort in gebruiksvriendelijkheid
Nog geen reacties op "Web 2.0-sites schieten te kort in usability"
Web 2.0 is nogal breed dus het is een beetje gissen waar de problemen liggen.
Het is in ieder geval niet zo verwonderlijk en in zekere zin niet erg. Wat voor web 2.0 moet doorgaan is volop in ontwikkeling en de slechtste sites zullen wel een zachte dood sterven of alsnog beter worden. Juist daardoor leer je wat wel werkt en wat niet. Hopelijk gaat dat sneller dan met web < 2.0. Veel web 2.0 sites ontlenen hun bestaansrecht aan bijdragen van bezoekers. Dat de gebruikerservaring vooral is afgestemd op die (10%) bezoekers is dus niet zo gek. De gebruikerservaring in een winkel is tenslotte ook afgestemd op betalende klanten.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen