Business-to-business (B2B) websites laten veel steken vallen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en blijven daardoor ver verwijderd van hun potentieel. Zelfs B2C-sites presteren beter, ondanks dat de belangen in de zakelijke wereld doorgaans hoger zijn.
B2B-sites halen in 58 procent van de gevallen het beoogde resultaat. Dit is een fors stuk lager dan de 66 procent van sites die gericht zijn op consumenten. De resultaten blijken uit onderzoek van de Nielsen Norman Group, dat de bevindingen in een rapport publiceerde onder de naam B2B Website Usability: Design Guidelines for Converting Business Users into Leads and Customers.
Jakob Nielsen, oprichter van het onderzoeksbureau, vindt dat bedrijven op het gebied van gebruiksvriendelijkheid in de jaren negentig zijn blijven steken. Doordat bedrijven hun websites nog steeds voor zichzelf ontwerpen in plaats van voor de klant, werpen ze hoge drempels op voor potentiële klanten die via internet geschikte bedrijven uitzoeken
, zegt Nielsen. De meeste bedrijven beseffen nog niet dat de relatie met de klant op internet is omgedraaid. De meeste interactie wordt geïnitieerd door de de klant. Als bedrijf kun je je klanten geven wat ze willen of je kunt ze zien vertrekken naar de concurrent.
Tot de drie grootste probleempunten behoort de vormgeving van B2B-websites. Als voorbeelden noemen de onderzoekers slechte navigatie, schreeuwerige aanbiedingen, teveel content en onvolledige productomschrijvingen. Het ontbreken van tarieven is een tweede probleem. Hetgeen waar consumenten het meest in zijn geïnteresseerd, wordt opvallend genoeg het minst geboden, concluderen de onderzoekers.
Nog geen reacties op "B2B sites laten kansen liggen"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen