Onlangs kwam ik tijdens een eyetrack gebruikerstest weer een mooi voorbeeld tegen van verkeerd gebruik van het openen van een hyperlink in een nieuw venster.
Dit keer de website van Transavia waar zoekresultaten in een nieuw venster worden getoond.
De deelnemer merkte dit niet op en liep bij een vervolgzoekopdracht vast omdat er geen resultaten werden getoond. Deze verschenen immers in het andere scherm, die echter geminimaliseerd was en niet opviel.
Ik heb de opname van de sessie toegevoegd aan het artikel Externe hyperlinks openen in een nieuw venster.
Nog geen reacties op "Transavia opent zoekresultaten in een nieuwe venster, slim?"
Ha, schitterend voorbeeld inderdaad. En erg herkenbaar…
Goed om te zien is dat het nieuwe venster niet eens fullscreen opent, in theorie is het dus snel te zien DAT er een nieuw venster is. Maar de gebruiker ziet dat nog steeds niet. Het nieuwe scherm lijkt immers op het oude (zelfde zoekfunctionaliteit), en in the heat of the moment zie je dat ze gewoon wat aanklikt het direct het overzicht verliest.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen