Semantische indexering wordt steeds belangrijker voor zoekmachines. Wat is nou eigenlijk semantische indexering en hoe beïnvloed het jouw zoekresultaten?
Wat is semantische indexering?
Semantische indexering betekent dat zoekmachines proberen om meerdere woorden met bepaalde concepten te combineren bij het indexeren van pagina’s. Bijvoorbeeld: Paris en Hilton worden geassocieerd met een vrouw, in plaats van een stad en een hotel.
Hoe vinden zoekmachines relaties tussen meerdere woorden?
Google heeft miljarden pagina’s geïndexeerd. Wanneer Google ontdekt dat er veel pagina’s bestaan die zowel het woord Paris, als het woord Hilton bevatten, dan veronderstelt Google dat deze woorden aan elkaar gerelateerd zijn.
Andere woorden op die pagina’s zouden aanwijzingen kunnen geven dat deze woorden over een vrouw gaan.
Google heeft veel algoritmes die de relaties tussen woorden berekenen. Woorden die regelmatig dichtbij elkaar staan zouden dus een belangrijkere relatie kunnen krijgen en beïnvloeden de zoekresultaten.
Bron: The influence of semantic indexing on your search engine rankings
Nog geen reacties op "Semantische indexering"
Stapje verder is Latent Semantic Indexing, het combineren van data van verschillende sites om dit te doen. Als jullie hier over iets schrijven, wordt dat concept ook met mijn weblog verbonden omdat jullie wel eens naar mij linken.
Zo kan het gebeuren dat je scoort in zoekmachines op een term die je nooit op je site hebt genoemd, en ook niet in anchor tekst voorkomt die naar je pagina’s wijzen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Latent_semantic_indexing
Verder zou ik gewoon consequent “indexeren” zeggen ipv indexen, zoals je ook in je titel doet 🙂
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen