Iets meer dan dertig procent van gebruikers van een zoekmachine kijkt naar de gesponsorde zoekresultaten die rechts van de ‘normale’ zoekresultaten staan.

Gesponsorde resultaten die bóven de normale zoekresultaten staan, krijgen met 96 procent flink meer aandacht. Dat blijkt uit onderzoek naar kijkgedrag van online zoekers.

Consumenten die op zoek zijn naar productinformatie laten ander kijkgedrag zien dan zoekers die een online aankoop willen verrichten. Zo kijken kopers langer en naar meer resultaten dan kijkers.

De kopers kijken gemiddeld een dikke elf seconden naar een pagina met zoekresultaten, terwijl de informatiezoekers zo’n negen seconden kijken. Dit verschil komt voort uit het verschil in aantal resultaten dat wordt bekeken: kopers kijken namelijk naar meer resultaten (gemiddeld 10) dan kijkers (gemiddeld 8).

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de belangrijkste reden voor kopers om te klikken op een zoekresultaat een bekende en vertrouwde merknaam. Voor informatiezoekers lijkt de aanwezigheid van de zoekterm in het resultaat het belangrijkste klikmotief te zijn, schrijven de onderzoekers.

Bron: Dertig procent bekijkt gesponsorde zoekresultaten

Be Sociable, Share!