Zeven op de tien Amerikaanse huizenkopers beschouwt internet als een integraal onderdeel in het koopproces. Dat blijkt uit onderzoek van de California Association of Realtors (CAR).

Negen op de tien internet-kopers gaf aan dat het internet ze heeft geholpen het koopproces beter te begrijpen. Tegelijkertijd verwachten ze wel regelmatig contact met de makelaar en korte reactietijden. Internet-kopers hebben dankzij het medium sneller en beter inzicht in het proces, en hebben hoge verwachtingen over de snelheid waarmee ze worden geïnformeerd, aldus CAR-directeur Malta.

Een significant verschil vonden de onderzoekers in de mate waarin huizenkopers zelf op zoek gaan naar informatie. Mensen die de traditionele weg bewandelen, gaan aanzienlijk sneller af op het oordeel van de makelaar dan mensen die hun huis kopen via internet. Zo denken internet-kopers gemiddeld een kleine zes weken na over de aankoop van een huis voordat ze contact opnemen met een makelaar. Dat is drie keer zo lang als traditionele huizenkopers.

Ondanks dat internet-kopers zelf veel op onderzoek uitgaan, oordeelt 54 procent dat de gevonden informatie minder bruikbaar is dan de informatie die ze van makelaars krijgen. Opmerkelijker nog is de constatering dat geen enkele internet-koper de informatie op internet waardevoller vindt dan die van de makelaars.

Ondanks de lange bedenktijd helpt internet wel om sneller een geschikt huis te kunnen vinden. Mensen die via internet een huis kochten, deden er gemiddeld iets meer dan twee weken over om het huis in kwestie te vinden. Bij traditionele kopers ligt dit op 7 weken.

Bron: 70 procent huizenkopers gebruikt internet

Be Sociable, Share!