Nederlandse consumenten zijn slecht op de hoogte van hun rechten en plichten bij online aankopen. Dat blijkt uit een enquête van Kieskeurig.nl onder bijna 1500 bezoekers van de productvergelijkingssite.
Tweederde van de consumenten heeft geen goed beeld van de belangrijkste voorwaarden bij aankopen op internet. Zo weet nauwelijks meer dan de helft dat klanten een aankoop binnen zeven dagen terug moeten sturen als ze niet tevreden zijn, en is 78 procent er niet van op de hoogte dat de verkoper dan het volledige factuurbedrag moet terugbetalen.
Volgens de onderzoekers is niet alles duidelijk in wetgeving vastgelegd. Goede communicatie tussen de internetwinkel en de klant is daarom de beste manier om problemen te voorkomen, menen zij.
3 reacties op "Consument weet weinig van rechten bij online aankopen"
Statistisch betrouwbaar gebruikersonderzoek uitvoeren blijft kennelijk erg lastig. De openingsalinea in het [url=http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/cfgdocindex/722AFCF150A603A3C125710D00346B05?OpenDocument#Onduidelijkheid%20bij%20consument%20ove]persbericht van Kieskeurig.nl[/url] zegt eigenlijk alles al:
“Nederlandse consumenten zijn niet goed op de hoogte van hun rechten en plichten bij een online aankoop. Dit blijkt uit een onderzoek van prijs- en productvergelijkingssite KIESKEURIG.nl onder bijna 1500 bezoekers van de website. In het onderzoek vroeg Kieskeurig zijn bezoekers naar de rechten en plichten van verkoper én koper. Tweederde van de bezoekers bleek niet of onvoldoende op de hoogte van de belangrijkste voorwaarden.”
Kieskeurig.nl begaat hier een klassieke statistische blunder: er wordt domweg aangenomen dat de (steekproef)populatie die de site bezoekt, precies hetzelfde is samengesteld als de gehele Nederlandse bevolking. Daardoor worden “bezoekers van de website” gelijkgesteld aan “Nederlandse consumenten”, maar dat is zéér onwaarschijnlijk. Ik moet de eerste site nog tegenkomen waarvan de doelgroep identiek is aan de gehele Nederlandse bevolking.
Hallo, ik heb een auto gekocht via internet(overigens was dat wel een garage) en nu blijkt na drie weken dat we toch nog een fikse reparatie en het bedrijf wil er niets meer mee van doen hebben.
Overigens hebben we hem zonder garantie want dat moesten we kopen en dat was voor drie maand een niet geringe prijs daarom hebben we dat niet gedaan.
Mijn vraag is hebben we ergens nog recht op omdat dit zelfs van een garage een vreemde gang van zaken is.
Alvast dank voor een eventuele reactie, Henk Kamermans, Hardenberg
Hallo,
Ik had een auto gekocht via internet en die van mij ingeruild.
ik heb 100 euro handgeld overgemaakt en de verkoper zou de auto brengen en die van mij halen omdat die kapot is en dat wist de verkoper ook.
toen ging de auto die ik had gekocht stuk en moest er een ruilmotor in.
hij zou mijn handgeld terug sturen en dan ging de koop niet meer door.
Later heb ik onder een andere naam informatie gevraagd en toen bleek dat de auto goed was.
Ik had al een beetje het gevoel dat ik bedrogen werd.
Ik heb hierover een mail gestuurd en kreeg antwoord terug dat zij een ruilmotor hebben geplaatst en de auto alsnog gaan verkopen. ik kon hem ook nog kopen maar moest dan 250 euro meer geven.
wat is hierin mijn recht
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen