Het mooie van een winkel op internet is dat men beschikt over oneindige ‘schapruimte’. De bezoeker kan dus een groot assortiment worden aangeboden.

Vaak kan deze echter door de bomen het bos niet meer zien. Te veel keuze kan leiden tot stress, immers hoe weet je nu dat dat ene produkt dat je wilt selecteren het beste aansluit bij je wensen.

Het aanbieden van een groot assortiment is één, zorgen dat dat de manier waarop je dit aanbied relevant is voor de bezoeker is twee.

Een sorteer- en filterfunctie zijn in dit geval van grote waarde en helpen de bezoeker met het vinden van het juiste produkt.

Sorteren kan bijvoorbeeld op prijs, merk of andere eigenschappen. Zorg echter dat duidelijk is waarop gesorteerd wordt. De benaming ‘prijs van hoog naar laag’ is bijvoorbeeld veel duidelijker dan ‘prijs aflopend’.

Als er vier of meer sorteeropties zijn kan het beste gebruik worden gemaakt van een dropdown menu. Zijn er drie of minder sorteeropties dan kan het beste worden gekozen voor een radio buttons.

Een andere manier om de resultaten te specificeren is gebruik te maken van filters. Je sorteert nu niet alle produkten op prijs maar toont alleen die produkten die voldoen aan de criteria. Bijvoorbeeld op alle produkten tussen de 50 euro en 100 euro.

Met name als er veel produkten zijn werkt filteren erg handig. Als dit niet het geval is kan het voorkomen dat er geen resultaat wordt getoond. Geef de bezoeker daarom altijd de mogelijkheid om alles te tonen.

Filteren is met name handig voor bezoekers die al zo ongeveer weten wat ze willen en duidelijk kunnen aangeven in welke opties (filters) ze geïnteresseerd zijn.

Bron: Filter & sort: Improving ecommerce product findability

Be Sociable, Share!