Zoekmachineoptimalisatie en gebruikersvriendelijkheid worden wel eens voorgesteld als twee onverenigbare doelen. Een mooi voorbeeld hiervan is de discussie Zoekmachineoptimalisatie vs gebruikersvriendelijkheid – order of title tag

Volgens Shari Thurow zijn zoekmachineoptimalisatie en gebruikersvriendelijkheid juist complementair aan elkaar. Twee dingen zijn voor beide van belang:

  • Beantwoord de vraag ‘waar ben ik’
    Bezoeker die via een zoekmachine op een link klikken komen vaak niet op de homepage terecht maar belanden gelijk een niveau dieper in de pagina. Het is van belangrijk om snel de vraag ‘waar ben ik’ te beantwoorden. Bezoekers willen bevestiging of ze op de juiste pagina zijn beland.

    Een belangrijke manier om dit te realiseren zijn gebruik van goede trefwoorden. De bezoeker die de trefwoorden die hij in zoekmachine invoerde terug ziet op de website weet zeker dat hij op de juiste pagina zit.

  • Geef de bezoeker continue aanwijzingen
    Veelal komen mensen niet gelijk op de juiste pagina binnen. Het is dan ook van belang om de bezoeker continu het idee te geven dat hij dichter bij zijn doel komt. Ook dit doen we weer door het plaatsen van belangrijke kernwoorden.

Gerry McGovern spreekt over Customer Care Words. Volgens McGovern’s Long Neck theorie zijn de top 7 kernwoorden goed voor 35% van al het verkeer. Het is belangrijk om te weten wat de 7 beste kernwoorden zijn. Een zoekmachineoptimalisatie specialist is hier van onschatbare waarde en kan helpen deze woorden te bepalen.

Het is best logisch dat zoekmachineoptimalisatie en gebruikersvriendelijkheid hand in hand gaan. Het bestaansrecht van een zoekmachine is immers de bezoeker snel naar een website helpen waar deze zijn doel kan behalen. Het zo gemakkelijk mogelijk maken voor de bezoeker zijn doel te behalen is ook het doel van gebruikersvriendelijkheid. Uiteindelijk is er dus een gemeenschappelijk belang.

Bron: User-Centered Design and SEO

Be Sociable, Share!