In 1997 deed Jakob Nielsen een onderzoek naar het leesgedrag van mensen op websites. Zijn conlusie was dat mensen niet lezen op websites. In plaats hiervan scannen ze de pagina op zoek naar relevante informatie.
Veel mensen trokken vervolgens de conclusie dat mensen websites anders lezen dan papier. De redenen hiervoor zijn dat het lezen vanaf een beelscherm vermoeiender is en dat websites vooral een actieve houding vragen.
In haar column vraagt Caroline Jarret zich af of de conclusie dat het lezen vanaf beeldscherm anders is dan van papier wel juist is.
Lezen vanaf het beeldscherm is anders dan wat? Scannen we een krant niet? Lezen we nu echt werkelijk alle informatiefolders die we dagelijks binnen krijgen? En hebben we nog nooit een hele zin op een website gelezen?
De eigenschappen van een beeldscherm zijn anders dan papier (papier of pixels). Maar voordat we in algemeenheden schieten moeten we eerst de vraag beantwoorden om wat voor soort pagina het eigenlijk gaat. Sommige pagina’s worden inderdaad gescand, zoekresultaten bijvoorbeeld. Toch zijn er ook pagina’s die worden gelezen, bestemmings pagina’s.
Voordat we dus alles beknopt en scannend maken moeten we wellicht eerst de vraag zien te beantwoorden wat voor soort leesgedrag bij deze type pagina te verwachten is en welke informatie de bezoeker zoekt.
Bron: Caroline’s Corner: Is Reading on the Web really different?
Nog geen reacties op "Lezen vanaf beeldscherm of papier is hetzelfde"
De kop is misschien wat misleidend. Scannen is toch heel iets anders dan lezen. Scannen van webpagina’s of papieren bladzijdes zullen veel overeenkomsten met elkaar hebben.
Met het lezen van beeldschermteksten wordt men toch meer belemmerd door scrollen, (andere) beweging in tekst, grote van lettertypes en de afstand van het scherm.
Natuurlijk is het begrijpelijk om deze constatering te maken maar dan blijft er toch nog steeds een verschil tussen beeld en papier.
Met typisch Amerikaanse stelligheid lijkt [url=http://www.useit.com/jakob/]Jakob Nielsen[/url] te beweren dat gebruikers webpagina’s [b]anders lezen[/b]. Als we echter [url=http://www.useit.com/jakob/webusability/]doorlezen[/url], bedoelt Nielsen duidelijk dat gebruikers [b]gehaast lezen[/b]. Dat gebruikers daarbij de visuele krenten uit de optische pap vissen, is een logische wetmatigheid. Selectief zoeken naar relevante informatie in een chaotische omgeving is een aangeboren overlevingsinstinct.
Toen het web nog amper bestond, werd al met eye tracking aangetoond dat lezers van kranten vooral letten op pakkende koppen en opvallende foto’s. Het verschil tussen [b]lezen[/b] en [b]scannen[/b] is een glijdende schaal, met nauwelijks waarneembare tussenstapjes zoals [b]vluchtig lezen[/b] en [b]snel lezen[/b].
[url=http://poynterextra.org/eyetrack2004/articlepages.htm]Nieuwssites vergelijken met kranten[/url] is relatief eenvoudig, want ze hebben een vergelijkbare informatieaanbod met een vergelijkbaar lay-out. Interessanter is wat er van leesbaarheid overblijft bij andere online uitgaven die veel meer en veel langer aandacht van de gebruiker vereisen, bijvoorbeeld romans.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen