In 15 procent van de gevallen worden online-advertenties aangeklikt zonder de bedoeling om serieus kennis te nemen van de reclameboodschap.
Dat concludeert het bedrijf Outsell na onderzoek bij 407 adverteerders naar deze zogeheten ‘click’-fraude.
Het betalingsmodel waarbij websites met adverteerders afrekenen naar rato van het aantal malen dat hun online-advertentie wordt aangeklikt, heeft aanleiding gegeven tot verschillende vormen van misbruik. Het komt onder andere voor dat concurrerende bedrijven of ontevreden klanten de advertenties met robot-programma’tjes laten aanklikken om de adverteerder in kwestie op kosten te jagen. Ook websites die betalingen ontvangen voor doorverwijzingen naar andere sites kunnen de verleiding niet altijd weerstaan om zelf te zorgen voor het verkeer dat hun geld oplevert.
In de Verenigde Staten is in 2005 voor 5,5 miljard dollar online geadverteerd. 825 Miljoen dollar daarvan was dus wegegooid geld, concludeert Outsell. Overigens kost de klikfraude websites ook geld. 27 Procent van de ondervraagden gaf te kennen niet of minder op internet te adverteren wegens fraude met ‘pay-per-click’-systemen. Daardoor liepen websites in de Verenigde Staten ongeveer 500 miljoen dollar omzet mis.
1 reactie op "15 Procent van online-advertenties weggegooid geld"
Helaas gebeurt dit soort dingen. Gelukkig heeft Google inmiddels verschillende methoden om dit soort fraudes in veel gevallen te voorkomen. Zo zien ze direct wanneer een IP adres, heel vaak en snel links aanklikt, en wordt dit IP adres geband.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen