Klikfraude komt minder vaak voor dan gedacht, toch is nog altijd bijna 14 procent van de kliks frauduleus. Door veelvuldig op een advertentie te klikken, worden de resultaten van de advertentie verhoogd. Bij pay-per-click advertenties is de opbrengst daardoor hoger. Volgens de nieuwe Click Fraud Index van Click Forensics Inc. is bij 13,7 procent van de kliks geen intentie daadwerkelijk iets bij de desbetreffende adverteerder te kopen.

Het onderzoek heeft de zoekmachines in drie categorieën ingedeeld: groot, middelgroot en klein. Bij grote zoekmachines, zoals Yahoo en Google is 12,1 procent frauduleus, bij middelgrote zoekmachines is dit 21,3 procent van de kliks en bij de kleinste categorie zoekmachines zou bijna 30 procent van de kliks niet oprecht zijn. Een van de opmerkelijkste bevindingen van ons onderzoek is, dat de klikfraude minder vaak voorkomt dan wij hadden gedacht, zegt Tom Cuthbert, CEO van Click Forensics. We hadden verwacht dat de fraude tussen de 20 en 35 procent zou zijn.

Om te achterhalen of er sprake is van klikfraude worden door Click Forensics verschillende technieken gebruikt. Zo wordt gekeken naar het IP-adres, om te achterhalen of veel kliks van eenzelfde computer komen. Ook bestudeert de organisatie het klikgedrag van bezoekers van een adverteerderssite. Er wordt dan gekeken naar wat de bezoeker doet nadat hij op de advertentie geklikt heeft. Klikfraude komt het meeste voor in de Verenigde Staten en Canada, gevolgd door China en Frankrijk.

Bron: Klikfraude lager dan verwacht

Be Sociable, Share!