Informatie overload, overbelasting door een te grote invloed van informatie, is niet het grote probleem van de moderne tijd waarvoor al sinds de jaren zeventig wordt gewaarschuwd

Van relevante informatie krijgen mensen geen genoeg en irrelevante informatie is irritant maar niet schadelijk.

Dit blijkt uit het onderzoek van Suzanne de Bakker van de UvA

Diverse onderzoeken tonen aan dat informatie overload zou leiden tot negatieve effecten zoals een vermindering van de arbeidstevredenheid, afleiding van taakverantwoordelijkheden, uitstel of zelfs afstel van besluitvorming, spanningen tussen collegas, stress en gezondsheidproblemen.

Bakker toont in haar onderzoek dat in de praktijk de meeste medewerkers weinig moeite hebben met het verwerken van de sterk toegenomen hoeveelheid informatie die op hen afkomt.

Vrijwel iedereen blijkt voor zichzelf manieren te hebben gevonden om de belangrijkste informatie eruit te pikken en minder relevante ook minder aandacht te geven, variërend van “diagonaal (scannend) lezen” tot “niet lezen” tot “opzij zetten”.

Specifieke taak- en functie gerelateerde informatie krijgt meer aandacht dan bedrijfsbrede algemene beleidsinformatie.

Op basis van hun verwachtingspatroon bepalen mensen welke informatie de meeste aandacht krijgt. Het verwachtingspatroon wordt bepaal door zaken zoals de aard van het medium, de afzender en eventuele labels of andere aanwijzingen omtrent het onderwerp van de informatie.

Bron: Automatisering Gids, nr 6

Be Sociable, Share!