Gebruikersonderzoek van internetgoeroe Jakob Nielsen heeft onlangs aangetoond dat het hedendaags surfgedrag van internetgebruikers verandert. Gebleken is dat bij een zoekproces veel meer sites bezocht (moeten) worden om aan de juiste informatie te kunnen komen.
Vanwege toenemende mate aan onbelangrijke informatie worden gebruikers gedwongen meer sites te bezoeken om aan de informatie te komen die ze zoeken. Deze zoektocht loopt veelal langs websites van detailhandelaars, verkopers, reviewers en natuurlijk de zoekmachines.
Wanneer onderzocht zou worden hoe gebruikers met het internet als geheel omgaan, is het bijna verontrustend te zien hoeveel onbelangrijke informatie verwerkt moet worden. Gebruikers worden voornamelijk afgeremd door reclames of banners die het gevoel op moeten wekken dat een product nieuw en spannend is. Dit werkt veelal averechts.
Bij een simpele observatie van een gebruiker, die op zoek was naar een computerprojector, bleek bijvoorbeeld alleen al dat deze 93 paginas op 15 verschillende websites heeft moeten bezoeken voordat ze een uiteindelijke keuze maakte.
Het is een feit dat de meeste internetgebruikers het wereldwijde web zien als een verenigd middel en verschillende websites combineren voor het maken van hun taken. Vanwege het oerwoud aan informatie dat beschikbaar is op het internet zal dit in de toekomst alleen maar een belangrijkere rol gaan spelen. Browsers noch websites zijn ingesteld op dit gedrag. Beide zullen hier in de toekomst beter op in moeten spelen.
Nog geen reacties op "Gedrag internetgebruiker verandert"
10 dagen nodig gehad om dit artikel te vertalen?
Kleine verbetering: “Vanwege het oerwoud aan informatie die beschikbaar is op het internet zal dit in de toekomst alleen maar een belangrijkere rol gaan spelen.”
moet zijn “Vanwege het oerwoud (…) dat beschikbaar is”
@ Eric: Is aangepast, dank!
Hmmm, ik moet het origineel nog lezen, maar volgens mij klopt dat “moeten” niet helemaal. Of is het dwangmatig. Gebruikers willen tegenwoordig gewoon oveel mogelijk informatie om aanbieders te vergelijken. En er komt nou eenmaal steeds meer informatie. Dus gaan gebruikers dat ook maar allemaal lezen.
Meer info zou leiden tot informatiestress. Dit blijkt echter een mythe zoals te lezen is in het artikel [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=845]Informatie overload is een mythe[/url]. Op een newtoniaanse manier (survival of the fitt[b]ing[/b]) blijken mensen zich aan te passen. En technieken als diagonaal en scannend steeds meer toe te passen. We zitten dus met een bepaalde vraag in het hoofd. Het antwoord hierop vinden we door op verschillende websites naar goede steekwoorden te zoeken. Ook al is een website volledig, je zult toch altijd ook even ergens anders kijken, gewoon om even te checken of je niets mist.
Het vraagstuk tussen willen of moeten is een interessante. Ik moest gelijk aan [url=http://nietzsche.is.uni-sb.de/faq/xsl/faq_04004.xml]Der Wille zur Macht[/url] van Nietzsche denken, dat volgens mij zoiets betekent als dat een willen automatisch in een moeten overgaat.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen