Hoewel CMS zich in de laatste jaren enorm heeft ontwikkeld en de systemen als paddestoelen uit de grond schieten, kunnen ze qua gebruikersvriendelijkheid nog enkele aanpassingen gebruiken…

Als consumenten houden we van producten en diensten die zijn gemaakt voor onze gebruiksbeleving, verwachtingen en eisen. We willen niet bedolven worden onder functionaliteiten die niet direct in verband staan met wat we willen bereiken.

De meeste CMS-systemen van nu maken tal van dit soort fouten. Vanwege het feit dat het opzetten van een website uit diverse taken bestaat, kunnen gebruikers snel in de war raken van de vele opties die een systeem aanbiedt. Denk alleen al aan de stijl die de site moet hebben, de organisatie, menus, inhoud, gebruikerstoestemmingen, gebruik van verschillende mediatypes, beveiliging etc.

Het is een simpele theorie: hoe meer opties en configuratieopties er voor handen zijn, hoe meer moeite een gebruiker heeft hiermee om te gaan. Tenzij de gebruiker de volle omvang van het systeem begrijpt. En dit is juist de reden waarom de binnenkant van een auto niet op een cockpit lijkt…

Bron: Context vs. Content

Be Sociable, Share!