Cammie Dunaway, hoofd marketing van Yahoo schrapt de focus groep als methode van onderzoek. Er komt te weinig zinvolle informatie uit de focus groepen. Het model waarbij klanten, onder deskundige begeleiding, hun feedback geven over een nieuw produkt en hierbij worden geobserveerd door onderzoekers is verouderd. Dat focus-groepen zo inneffectief zijn komt doordat:
- Er een groot verschil zit tussen wat mensen zeggen en wat mensen doen;
- Mensen zich in een groep anders gedragen en niet het achterste van hun tong laten zien;
- Bepaalde mensen de overhand in een groep nemen;
- Onderzoekers vaak niet goed luisteren en de échte behoefte niet boven water weten te krijgen.
Dunaway gelooft dan ook veel meer in wat zij noemt “immersion-groeps”. Hierbij spreken vier tot vijf mensen op een informele manier met de productontwikkelaars. Niets geen observatie ruimte, niets geen deskundige begeleider. Gewoon op een laagdrempelige informele manier mensen met elkaar laten babbelen. Omdat mensen bij het proces worden betrokken in plaats van te worden geobserveerd is het resultaat bevredigender
Onderzoek zijn naar het gedrag van mensen is ook erg zinvol. Een fabrikant van luiers bijvoorbeeld hoorde van jonge moeders dat ze hun baby vooral op de commode verschonen. Na wat observaties (ze monteerden een camera op een bril en vroegen moeders die te dragen) zagen ze dat babys werkelijk overal (op tafel, in de wc, op de wasmachine) en in de meest benadere posities worden verschoond. Daarop besloten ze dat de verpakking van luiers dus makkelijker open moest gaan.
Online onderzoek via instant messaging (www.invoke.com) biedt ook veel voordelen. Omdat men 1-op-1 communiceert vallen de nadelen van groupsdynamica weg. Daarnaast heeft men via internet vaak binnen een paar uur inzicht waar men anders weken op moet wachten.
Bron: Shoot The Focus Group
Nog geen reacties op "Het einde van de focus groep"
Dat is best opvallend nieuws. Kwalitatief onderzoek wordt door velen als een redding gezien.
Ik ben dan ook niet van mening dat kwalitatief onderzoek passé is. Integendeel juist, het wordt denk ik steeds belangrijker. Vroeger was het simpel je had de keuze uit een kleur auto. Het is dan niet zo moeilijk om een doelgroep te formuleren. Tegenwoordig heeft de consument zoveel keus en streeft hij naar authenticiteit dat kwantitatief onderzoek niet meer voldoende is. We willen niet meer bij een afgebakende groep horen. De enige manier om achter de werkelijke behoeftes te komen is dan door middel van kwalitatief onderzoek.
Dit moet echter wel goed worden uitgevoerd. Een focus groep is idd misschien niet de meest effectieve manier.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen