De OPTA heeft Speko, Van Leerdams en Zmart beboet voor het versturen van spam.
Speko kreeg daarvoor een boete van 17.500 euro opgelegd en ontving daar bovenop nog eens een extra boete van 5.000 euro omdat het bedrijf niet volledig meewerkte bij het doorzoeken van het kantoorpand.
Van Leerdams kon een boete van 27.500 tegemoet zien. Het bedrijf werd niet alleen beboet vanwege de eerder genoemde spamverzending over de kantoorgoederen, maar werd ook verantwoordelijk gehouden voor twee andere verzendingen van bulkmail, die het samen met Zmart verstuurde.
Zmart ontving een boete van 10.000 euro. Speko was in het verleden overigens ook al actief als spammer onder het pseudoniem Akin Franks, maar omdat de e-mails van Akin Franks verstuurd werden voor 19 mei 2004, de datum waarop het spamverbod van kracht werd, kon de OPTA daarvoor geen boete opleggen.
Ik vraag me dan af… wat is eigenlijk spam?
Ongevraagde berichten via e-mail, via uw mobiele telefoon (SMS of MMS) of fax worden ook wel spam genoemd. Dit kunnen zowel reclameboodschappen als berichten met een charitatief of ideëel karakter zijn. Ook het opbellen van consumenten met een automatische boodschap door middel van een zogeheten belautomaat valt onder spam.
Hoe zit dat nu met bijvoorbeeld de mail-a-friend optie of het digitaal versturen van kaarten. Spam of geen spam?
Nog geen reacties op "OPTA beboet spammers voor in totaal 60.000 euro"
Komt van een gerichte (vaak bekende) afzender en zal daarom wel niet onder spam verstaan worden. Toch is het het bekende grijze niet benoembare gebied…
“Hoe zit dat nu met bijvoorbeeld de mail-a-friend optie of het digitaal versturen van kaarten. Spam of geen spam?”
Ik zou zeggen, geen spam. Zelfs een willekeurige mail zou anders al spam zijn. (Ik krijg regelmatig ongevraagd mail maar waardeer dat mensen mij een mail sturen.) Het gaat meestal om iets wat persoonlijk is gericht aan een zeer beperkte groep.
Het wordt al anders als je als bedrijf aan dat soort berichten eigen reclame gaat toevoegen. Opkomende spam zijn misschien de viral-marketing campagnes. Het wordt persoonlijk gestuurd maar heeft geen ander doel dan reclame maken. Door het persoonlijke zal het veel beter worden gelezen dan de massmail-berichten.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen