Een website kan vele doelen hebben. Een van die doelen is dat het moet bijdragen aan de merkstrategie van het bedrijf.
Over het algemeen kunnen we stellen dat bezoekers een website scannen op zoek naar informatie die hen interesseert. Ze zijn extreem gefocussed op datgene wat ze dichter bij hun doel brengt. Onze communicatie-uitingen voor het overbrengen van onze merkstrategie blijven daarbij onopgemerkt.
Door slim gebruik te maken van animaties kunnen we zorgen dat de bezoeker toch even die 2 a 3 seconden de tijd neemt om onze boodschap te lezen.
Een goede animatie brengt snel de merkboodschap over maar is verder niet storend. De bezoeker pikt dus onze merkboodschap op maar kan ook verder gaan met zijn doel.
Een voorbeeld van een dergelijke animatie vinden we op p Nextstage Evolution en Wisdom TMLC.
Mits een animatie subtiel wordt gebruik kan het denk ik de merkboodschap versterken, over het algemeen leiden ze echter alleen maar af van het doel van de gebruiker en zullen ze eerder tot een negatieve dan een positieve gebruikservaring leiden. Voorzichtigheid is dus geboden.
Bron: A Little Story
5 reacties op "Geanimeerde merkboodschap op je website"
Ik vind die van Nextstage eigenlijk behoorlijk irritant. Ik denk ook dat het beter is om de animatie niet direct onload te doen, maar na 10 seconden ofzo. Dan is de gebruiker gesettled en is hij klaar om een boodschap te ontvangen.
Iemand een idee wat een ideale periode zou zijn, human-brain-technisch gezien? 🙂
Overigens, de schade die je kan aanrichten door een merkboodschap te animeren geldt in veel gevallen ook gewoon voor banners, heb hier geschreven over gebruikerscontrole voor flash banners (met een killer-voorbeeld):
[url=”http://www.usarchy.com/2005/10/please-gebruiker-controle-over-flash-banners/”] Please, gebruiker controle over flash banners![/url]
Klopt Ruben, animatie brengt vaker schade toe dan dat het toegevoegde waarde heeft. Zo erger ik me zelf mateloos aan de [url=”https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=58″]abn amro animatie[/url], die ongevraagd begint met afspelen.
Ik denk dat het belangrijk is dat de animatie niet constant doorspeelt maar gewoon stopt. In je post over flash banners geef jezelf aan hoe irritant dit is.
Toch kan ik me indenken (ik ben op zoek naar goede voorbeelden, wie helpt mij!) dat een animatie – mits goed uitgevoerd – een positieve bijdrage kan leveren aan de merkbeleving.
De tijdsduur van de animatie is denk ik niet zo van belang zolang het maar blijft boeien. Hetzelfde geldt ook voor de laadtijden van websites (zie ook: [url=http://www.uie.com/articles/download_time/]The Truth About Download Time[/url]).
Ik denk dat je een vergelijking kunt trekken met reclamecommercials. Sommige zijn leuk maar de meeste niet. Doel 1 is dus om te zorgen dat je een leuke commercial hebt (alhoewel die slechte wasmiddelen reclames etc toch effectief schijnen te zijn).
Maar goed welke commercial je ook hebt na loop van tijd begint het te irriteren en ben je toe aan een nieuwe reclame-uiting. Dat moet dus ook met geanimeerde boodschappen op je website. De vraag hierbij is natuurlijk hoe bepaal je dat je een nieuwe animatie moet plaatsen (immers herhaling is ook erg belangrijk voor het brandingaspect)
Daarnaast is het van belang waar je de animatie plaatst.
Op de homepage past het wel, bij een inhoudelijk artikel wil ik echter liever niet worden afgeleid.
Voorbeeld:
http://mensmerk.blogspot.com/2005/10/campina-logo-animeert.html
🙂
Overigens op elke pagina en in de loop, maar niet echt irritant moet ik zeggen…
Hello,
I may not have translated these posts correctly but I think the idea is that people disagree with what I suggested in my column. If some of you are willing to be patient with me while I translate (or are willing to correspond with me in English and I apologize for not understanding your language well), I’d enjoy learning your ideas and the reasons for them. The possibiity that your experience is different from mine tells me there’s things for me to learn, so if you’re willing and interested, I’d enjoy hearing from you. – Joseph Carrabis
Hello Joseph,
A brief description of the discussion we had due to you post.
In general users are so focussed on their task that they don’t see the branding elements of a website.
An animated can change this. It can help for the branding of the website.
User however tend to [url=http://www.useit.com/alertbox/9605.html]ignore animated elements of a website[/url].
Most of the times they have negative impact on user experience because it disturbs the user achieving their goals.
So the question should be how do you know that your animation has negative of positive influence on the user experience?
If the message takes to long it’s irritates the user, if you play music onload it irritates the users.
Should you change the animation over time, just like a tv-commercial. After a while even the best tv-commercial starts annoy you.
Also placement of the animation is of importance. Probably it’s best to only play it once on the homepage and afterwards not anymore.
One [url=http://www.campina.nl/?selected=camnl.homepage.20-melk-zuivel-yoghurt-vla&l=nl]Campina[/url] you can see good usage of an animated logo.
Hello Joseph,
A brief description of the discussion we had due to you post.
In general users are so focussed on their task that they don’t see the branding elements of a website.
An animated can change this. It can help for the branding of the website.
User however tend to [url=http://www.useit.com/alertbox/9605.html]ignore animated elements of a website[/url].
Most of the times they have negative impact on user experience because it disturbs the user achieving their goals.
So the question should be how do you know that your animation has negative of positive influence on the user experience?
If the message takes to long it’s irritates the user, if you play music onload it irritates the users.
Should you change the animation over time, just like a tv-commercial. After a while even the best tv-commercial starts annoy you.
Also placement of the animation is of importance. Probably it’s best to only play it once on the homepage and afterwards not anymore.
One [url=http://www.campina.nl/?selected=camnl.homepage.20-melk-zuivel-yoghurt-vla&l=nl]Campina[/url] you can see good usage of an animated logo.
Hello and thank you.
I agree with your statements. Yes, most users will ignore branding and yes, animation can change this.
Also yes, users tend to ignore website animation. What I’ll offer, though, is that some animation is better than none, especially when the animation draws the eye (however briefly) to the brand. My experience with user populations is that few things are black or white, yes or no, on or off.
Your question, “How do you know…negative or positive influence on user experience?” is an excellent one and cuts to the heart of the matter. The user’s experience and goals must be central to design and usability.
I agree that an animation should change over time and may have mentioned something along those lines in a previous column.
Yes, placement is important, and playing the animation once on the homepage then not after agrees with what our research demonstrated.
Yes, Campina is a good example of what we’re discussing here.
With your and this list’s permission, I’d like to reference and continue this discussion in an upcoming column (probably won’t be until Jan ’06 due to holiday schedules).
Again, thank you for posting back to me. I’m very open to continuing this discussion and learning more of your and other participants’ thoughts. – Joseph Carrabis
@Joseph
“I’d like to reference and continue this discussion in an upcoming column (probably won’t be until Jan ’06 due to holiday schedules).”
Please let us know when your article is online.
Hello again,
I just finished the article which grew from the discussion here and based on some subsequent and past research I did on the topic. It should be published on 20 Jan 06. Happy Holidays. – Joseph
Hi Joseph!
Looking forward to the 20th.
Happy Holidays
Stefan
Op [url]http://www.mensmerk.nl]mensmerk.nl/[/url] post ik regelmatig voorbeelden van ge-animeerde logo’s, met de functie die ze voor mens & merk vervullen. Op [url]http://www.marketingfacts.nl/mfsys/index.php?S=0&C=edit&M=view_entry&weblog_id=1&entry_id=18932]marketingfacts[/url] heb ik laatst een overzichtje geplaatst van de laatste logo-animaties. Het voorbeeld van Jetix vind ik het meest treffend.
Beste Erwin,
Heb je nog meer voorbeelden van geanimeerde logos die doeltreffend zijn?
We hebben op ons werk toch een eyetrack monitor dit lijkt me nou een mooi onderwerp om eens te onderzoeken.
Beste Erwin,
Heb je nog meer voorbeelden van geanimeerde logos die doeltreffend zijn?
We hebben op ons werk toch een eyetrack monitor dit lijkt me nou een mooi onderwerp om eens te onderzoeken.
Hi Stefan,
Er zijn steeds meer bedrijven die durven te experimenteren met een ge-animeerd logo. Alle voorbeelden die ik vind, zet ik accuut op mensmerk.nl. Ik juich hun experimenten toe. Toch zie ik nog weinig merken die werkelijk hiermee iets overdragen. Jetix is een prachtig voorbeeld van een merk dat dat wel doet. Ook 3FM vind ik iets uitstralen. Ik verwacht echter dat dit jaar er flink wat voorbeelden bij zullen komen.
Jetix is inderdaad een leuk voorbeeld, maar op televisiegebied is [url=http://www.mtv.com/]MTV[/url] misschien een nog beter voorbeeld. MTV gebruikt animaties van haar logo namelijk al langer en durft daarin bovendien heel ver te gaan.
Animaties en afbeeldingen van logo’s die volgens mij alleen maar afbreuk doen aan de herkenbaarheid van het merk, zijn de eeuwig dwarrelende sneeuwvlokken en sneeuwhopen rond de kerstdagen en de jaarwisseling. Dat hebben we nu wel gezien; leuk voor een site die kerstpakketten verkoopt, maar voor andere sites niet aan te bevelen.
@Ward: MTV gebruikt idd logo animaties in haar televisie-uitzendingen en ook RTL 5/7 en Talpa maken daar regelmatig gebruik van. Op de website staat het logo echter helemaal stil. Ik denk dat daar verandering in gaat komen. Zie ook postinkjes over BT en KPN.
Voor wat betreft je vrees over de herkenbaarheid: als je in een flits een logo moet tonen (lees: in het massacommunicatietijdperk in 30 seconden of 0,2 seconden in een tijdspanne in een tijdschrift), dan moet je logo super-consistent zijn. Bij meerdere contactenminuten per individueel bezoek aan een merksite, is deze consistentie niet meer nodig. Nog sterker: een kleine animatie trekt zelf s even de aandacht en kan associaties met het merk bewerkstellingen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen