Je krijgt slechts één kans om een eerste indruk te maken. In de eerste paar seconden van een ervaring wordt door mensen hun oordeel gevormt.
Een gebruikerstest biedt vele voordelen, het nadeel ervan is echter dat we die eerste vijf seconden van de gebruikservaring niet meten. Die paar seconden die zo bepaldend zijn.
De 5-seconden test biedt hier uitkomst.
In deze test laat je iemand 5 seconden lang naar een content pagina kijken. Vervolgens vraag je hem of haar alles op te schrijven wat ze zich herinneren. Als ze dit gedaan hebben vraag je ze wat de meest belangrijke informatie op de pagina was en je stelt ze een gerichte vraag die betrekking heeft op de inhoud.
Het grote voordeel van deze test is dat het zo snel uit te voeren is. In een paar seconden weet je of je boodschap overkomt of niet.
Nog geen reacties op "5-seconden test"
Graag uw reactie
Waarop?
Deze test klinkt een beetje aanbodgericht: Wij zetten iets op een pagina en kijk maar wat je ervan oppikt. In veel/sommige gevallen zal het interessanter zijn te kijken of de bezoeker (binnen 5 seconden) de informatie heeft die hij zoekt.
Inderdaad, iedere doelstelling z’n eigen test, maar het succesvol uitvoeren van deze test zegt niet dat een pagina voldoet.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen