HP presenteert de resultaten van een aantal onderzoeken naar kleurgebruik. Kleur stelt mensen in staat een boodschap beter op te nemen, het heeft dan ook een duidelijke meerwaarde voor de bedrijfsvoering is de conclusie..
- Kleurenprints de belangstelling om een document te lezen met 80% laten toenemen;
- Als de informatie in kleur wordt gepresenteerd, deze in 77% van gevallen beter en in 70% van de gevallen sneller wordt begrepen;
- Als de tekst in kleur wordt gepresenteerd de concentratie van de lezer met 82% toeneemt;
- Bij verkoopmateriaal in kleur de interesse in een aankoop met 80% toeneemt;
- De herkenning van een merk met 70% toeneemt wanneer het logo in kleur wordt gepresenteerd;
- De kans dat post wordt gelezen met 55% toeneemt als deze in kleur is afgedrukt;
- Het gebruik van kleur de motivatie en betrokkenheid met 80% kan verhogen.
Bron: De kunst van kleur
1 reactie op "De effectiviteit van kleur"
Ik denk dat Hewlett Packard er wel bepaalde belangen bij heeft om deze cijfers te presenteren 😉
@Eric: Ze worden er vast niet slecht op.
Kleuren en de presentatie van de lettertype zoals de grootte (tekstkopjes) zijn een zeer goede ondersteuning.
@Eric, ik denk dat HP er groot belang bij heeft. De bronnen zijn echter verifieerbaar dus ik denk wel dat de cijfers betrouwbaar zijn.
Bekijk ook eens [url=http://www.4over4.com/2sides.aspx]4over4.com[/url] hier worden exact dezelfde resultaten gepresenteerd. Pleegt HP plagiaat?
Om nog even terug te komen op het gebruik van kleur. In het boek [url=http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=GqlPDMOXBdFPGoDWLlZxOyNAg_bQv9yUAXc=?BOL_OWNER_ID=1001004001807628&Section=BOOK&lgl=1&plid=wPuR5LdCABMAAAEGjSraEra3&lgl_BOL_OWNER_ID=1&lgl_Section=1]De McKinsey Methode[/url] wordt een stuk geschreven over presenteren van grafieken.
Een interessante quote uit het boek “Hoe eenvoudiger dingen zijn, hoe begrijpelijker ze zijn. Daarom drukt McKinsey haar grafieken in zwart-wit af en worden driedimensionale grafieken vermeden, tenzij ze absoluut noodzakelijk zijn om de boodschap over te brengen”
Ik moet nog vermelden dat McKinsey zijn opvattingen baseert op basis van het boek [url=http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/007136997X/qid=1128346990/sr=8-12/ref=pd_bbs_12/102-2456289-3211303?v=glance&s=books&n=507846]Say it with charst[/url] van Gene Zelazny.
Naar mijn mening zou het gebruik van kleur de grafieken van McKinsey juist kunnen verbeteren. Ik heb het boek ook gelezen maar denk dat een cirkeldiagram behoorlijk verduidelijkt kan worden door het gebruik van een aantal kleuren.
Maar goed, er zal vast verifieerbaar onderzoek naar zijn gedaan bij McKinsey zoals je ook al noemt dus..
Toch denk ik inderdaad dat mensen (beleving) erg gevoelig zijn voor kleuren. Aangezien bijna alles in kleur (soms zelfs over de top) wordt afgedrukt valt in sommige gevallen juist de zwart/wit plaat weer op.
Het enige doel is toch om iets over te brengen lijkt me!
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen