De simpele vormgeving van Google wordt vaak geroemd als een van de pijlers van haar succes. Geen ingewikkelde dingen, gewoon zoeken dat is wat de klant wil.
Is deze lofuiting wel terecht? Dat vraagt Donald Norman zich af. Kijken we naar de vormgeving van MSN of Yahoo die ziet er veel complexer uit. Maar de gebruiker heeft wel in één overzicht alles wat hij zoekt. Bij Google moet je iedere keer verder klikken voor een nieuwe dienst (bijv news, scholar). Google is een lappendeken van allerlei schijnbaar los van elkaar staande diensten en dus helemaal niet zo gebruikersvriendelijk is zijn conclusie.
Nog geen reacties op "Google helemaal niet zo gebruikersvriendelijk"
Volgens mij is Google groot geworden omdat het een stuk gebruikersvriendelijker was dan andere zoekmachines uit die tijd. (En de onherkenbare gesponsorde links, de resultaten etc.)
Op zich is het een discussie die bij ieder interface-ontwerp van toepassing is. Bij een eenvoudige interface heb je een minimale leercurve, maar zodra je wat beter de weg weet ga je je wellicht ergeren aan de vele stappen die je moet zetten om je doel te bereiken. Een typisch voorbeeld van twee soorten gebruikers.
Google heeft tegenwoordig inderdaad meer te bieden dan alleen de ZOEKmachine. Toch komt het overgrote deel naar Google om gebruik te maken van de zoekmachine en dat die gebruiksvriendelijk werkt lijkt me duidelijk!
En zit er daadwerkelijk zoveel verschil tussen Google en Yahoo?
MSN is wel heel anders opgezet (veel meer andere ‘commerciële’ opties)…
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen