Een goede slagzin is belangrijk voor de gebruikerservaring. Het fungeert als een kapstop waarbinnen de gebruiker de rest van de site kan plaatsen.
Een goede slagzin bevat drie elementen:
- Het vertelt welke
oplossing je levert; - Hoe je dit doet;
- Voor wie de oplossing geschikt is.
Een effectieve slagzin is tevens specifiek en kort.
Nog geen reacties op "Het belang van een goede slogan"
Een kleine toepassing dat veel vraagtekens weg kan nemen.
“Gladiool BV, inbouwkeukens voor de zakelijke markt”
Deze opzet van slogans richt zich volgens mij voornamelijk op commerciële instellingen. Wat moet je erin zetten als je niet een hele specifieke doelgroep hebt?
Neem bijvoorbeeld de slogan van usabilityweb: ‘Usabilityweb.nl, kennisbank voor gebruikersvriendelijke websites’. Dit zegt niks over voor wie de website bedoeld is.
De website is bedoeld voor alles en iedereen die geïnteresseerd is in het gebied der usability en websites. Lijkt me niet echt nodig om dat toe te voegen aan de slogan.
Je moet je dan afvragen of je niet als je alles voor iedereen wilt zijn niet niets voor niemand bent? Usabilityweb kan zich bijvoorbeeld richten op softwareontwikkelaars, usability-experts, ict-projectmanagers en mkb-ondernemers.
Ben het niet met je eens Stefan dat je je dan direct moet gaan afvragen of je niets voor niemand bent. Je doelgroep kan net zo goed, zoals Tom al zei, alles en iedereen zijn die geïnteresseerd is in usability.
Bijvoorbeeld T-Mobile, die richt zich ook op een enorm brede doelgroep, zonder dat ze daarbij “niets voor niemand” wordt.
Naar mijn mening maakt het niet uit hoe klein of groot je doelgroep is, zolang je de doelgroep maar kent en begrijpt.
@ewout
Dat is wel een eis die niet altijd haalbaar is met een erg grote doelgroep.
@Tom: Klopt, er kunnen altijd aspecten zijn van je doelgroep die je niet kent/begrijpt/wist. Toch geloof ik er zeker in dat je het overgrote deel van je doelgroep wél zal kennen…mits de analyse goed en compleet is gedaan.
Hoe denken jullie trouwens over een doelgroep analyse? Is het genoeg om dit vóór de conceptfase van een product te doen en daarna niet meer. Of juist ook ná het opleveren van een product?
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen