De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt voor andere toepassingen dan alleen bellen. Steeds vaker gebruiken we de mobiele telefoon om te gamen, te chatten of om sms-nieuwsberichten te ontvangen. Dit blijkt uit een onderzoek van M:Metrics.
De extra features op de nieuwe generatie telefoons blijkt de verkopen te stimuleren, aldus Mark Donovan, analist van M:Metrics
bron: Use of Mobile Data Services rises by an average 3% in a Month
17 reacties op "Alleen bellen met een mobieltje is niet meer voldoende."
Ik kan me er niets bij voorstellen dat dit soort zaken gewenst zijn. Ik geloof ook niet dat deze trend binnen de huidige mobiele toestellen blijft doorzetten. Imode is hier toch ook niet doorgebroken…
Stemmen via je mobiele telefoon, dat zou ook handig zijn. Al zal de eerste stap wel via internet gaan…
Toch liegen de cijfers niet. Mobiel gamen in een maand 8% gegroeid is toch fors te noemen. Zo weet ik ook dat ze aan de VU bezig zijn om een applicatie te ontwikkelen zodat je met je mobiele telefoon je bloedsuikerpijl enzo kan meten. Ik denk dat we aan het begin staan van een hele serie ontwikkelingen op mobiel gebied.
Zie ook [url]http://internetstrategie.blogspot.com/2005/05/media-markt-gebruikt-sms-voor-hogere.html[/url]
Als het gaat om de jeugd geloof ik absoluut dat we nog lang niet aan het eind van de mogelijkheden zijn. Die ‘doelgroep’ is bereid veel te betalen voor ontspanning en communicatie. Steeds meer mogelijkheden die nu zijn voorbehouden aan PC (games, chatten), MP3 spelers (live podCasting?) komen binnen het bereik van een mobiele telefoon. Als de kosten voor dataverkeer dalen zal dit alleen maar weer worden.
Voor de zakelijke gebruiker zal het misschien wat langer duren. Toch verwacht ik dat daar op termijn ook wel bruikbare toepassingen uitkomen die verder gaan dan beurskoersen en agenda. Nu zie je ook al allerlei toepassingen als track & trace, online orders, gps volgsystemen die met specialistische hard- en software worden uitgevoerd. Veel van die oplossingen kunnen op termijn waarschijnlijk goedkoper met standaard hardware als een gsm. De toepassing is dan natuurlijk niet nieuw maar de vorm meer gestandaardiseerd.
Dat iMode is mislukt verbaast mij (achteraf, ik ben geen guru) niet zo. Het is een typische toepassing die als eerste wordt overgenomen door hippe jeugd. Volgens mij moet KPN het veel meer van de zakelijke klant hebben.
Hoi Tobi, dank je wel voor je uitgebreide reactie. Waar het mij vooral om gaat is dat op de huidige telefoon al zoveel mogelijkheden zitten die het grote gros (dit is een schatting hoor) ook niet gebruikt. Zal het niet zo zijn dat men eerst moet accepteren dat een telefoon niet alleen voor het bellen is alvorens ook mogelijkheden als track en trace interessant worden?
Natuurlijk zal er zakelijk een hoog ‘what’s in it for me’ gehalte zijn. Dit houdt dus in dat de mogelijkheden alleen maar snellen en beter moeten zijn alvorens deze groep ze accepteerd.
De jeugd zal het meer als gadget zien maar laat dit ook net zo snel weer vallen voor een andere ‘wannahave’. daarmee is dus geen trend te bouwen..
Het klopt dat je idd een heleboel functies op je telefoon hebt die je zelden gebruikt (zo heb ik bijvoorbeeld en decibel meter, een kompas en een waterpas). Maar het gaat hier om the bigger picture. Er is sprake van een hype als we over een jaar gewoon allemaal weer de telefoon gebruiken om te bellen en om ringtones te downloaden. Er is sprake van een trend als zich steeds weer nieuwe diensten zullen aanbieden. Ik denk dat er van het laatste sprake is. Neem bijvoorbeeld de functionaliteit om foto’s te maken. Ik gebruik dit toch regelmatig en heb het idee dat ik niet de enige ben. Google heeft bijvoorbeeld ideeen om deze functionaliteit te koppelen met prijsvergelijkingssoftware. Je staat dan in de supermarkt maakt een foto van een produkt in het schap en even later verschijnt de prijs van hetzelfde produkt in de supermarkt een straat verder op op je display. Toekomstmuziek? nu nog wel, er zitten nogal wat technische haken en ogen aan. Waar het echter om gaat is de vraag of een toekomst waarin we al dit soort toepassingen zien meer voor de hand liggend is dan een toekomst waarin dit niet het geval is.
Ik denk dat vooral bij de jeugd toch de mobiel al lang niet alleen maar meer voor het bellen wordt gebruikt. De java-spelletjes, ringtones, camera-toepassingen zijn ontzettend populair. TMF, MTV en hun adverteerders spelen daar enorm goed op in. Zolang dit soort toepassingen gecombineerd worden met chatfuncties als MSN dan laat deze jeugdige doelgroep het zeker nog niet vallen, integendeel.
Voor de zakelijke doelgroep heb je toch ook meer de Blueberry, PDA etc.?? Meestal onbetaalbaar voor de jeugd en meer toegespits op de doelgroep met een (redelijk) salaris.
“De jeugd zal het meer als gadget zien maar laat dit ook net zo snel weer vallen voor een andere ‘wannahave’. daarmee is dus geen trend te bouwen..”
Toch nog even reageren. Wat de mobiel misschien uniek maakt is dat het een soort basisapparaat is dat wel blijft. Alleen de uitvoering en de mogelijkheden hebben dan het gadget-stempel.
En laten gadgets nu juist wél trend zijn met een enorme (groeiende) “aanhang”, vooral onder de jeugd.. Ik denk dat de mobiel nogniet zo snel van z’n terrein afgeslagen wordt door een andere wannahave..
De andere wannahaves worden tegenwoordig ook gewoon bíj je mobiel geleverd. Wil je een breedbeeld tv met homecinema set? Sluit gewoon een €25 euro abbonnementje af en je hebt 3 gadgets in 1 keer! Pff…
Tobi, je hebt gelijk hoor. Maar ik doel vooral op de toepassingen buiten het bellen om die ik als gadgets wil bestempelen. Hoeveel zaken zaten er 2 jaar geleden op een telefoon die er nu al niet meer opzitten?
Het maken van foto’s is inderdaad een goed voorbeeld voor gadgets die wel blijven. We zullen, de toekomst wijst het uit.
Raymond, wees gerust. Voor de mensen die niet op al die extra toepassingen zitten te wachten heeft vodafone een back-to-basics model gelanceerd.
zie: [url=http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4566809.stm]A back-to-basics mobile launched [/url]
Ik denk dat deze doelgroep, die streeft naar ‘simplicity’ best wel eens groot kan zijn.
Voor mij is het in ieder geval een uitkomst. Ik zit echt niet te wachten op agenda’s en takenlijsten in mijn telefoon. Voorkeuzenummers vind ik een goede stap, haha!
Ik wil weer een telefoon met ‘zwart-wit’ display en een draaischijf. Daarnaast moet hij ook zo groot zijn dat ik hem van ellende niet mee wil nemen. Eindelijk rust… 😉
Zie dit bericht wat nog meer mogelijk is op je mobieltje:
[url]http://www.dutchcowboys.nl/reacties.php?nieuws=3159[/url] (seks verkoopt, ook op mobiele telefoons)
Raymond,
Jij hebt echt geluk.
Ook Nokia introduceert nu twee nieuwe telefoons waarin ze expliciet “ease-of-use” als unique selling point gebruiken.
[url=http://uselog.blogspot.com/2005/06/easy-to-use-nokias.html]Easy to use Nokias[/url]
Perfect geregeld. En dank voor het bericht!
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen