Stel je voor je woont al tien jaar lang in hetzelfde huis en kunt al je spulletjes zo vinden. Slechts af en toe ben je iets kwijt en dan moet je even zoeken of je vraagt je huisgenoot, al snel heb je gevonden wat je zocht.
Stel je nu eens voor dat je op een morgen wakker wordt en dat alles anders is, niets ligt meer op zijn oude vertrouwde plaats. Kopjes liggen onder je bed en je sokken vindt je in de koelkast.
Iets dergelijks is gebeurd bij de redesign van een intranet. Medewerkers gingen net als iedere dag gewoon naar hun werk, nietsvermoedend van wat hun te wachten stond. Eenmaal aangekomen bleek dat het intranet compleet geredesigned was, niets was meer het oude.
Zo’n aanpak leidt tot veel frustratie en boosheid en is verre van effectief. Hoeveel goede redenen er ook te geven zijn voor de redesign. Jared Spool bespreekt in zijn artikel hoe het wel kan. de belangrijkste les: betrek de eindgebruikers er van begin af aan bij.
1 reactie op "Intranet redesign from hell"
Klinkt logisch, maar het zal in de praktijk toch vaak fout gaan!
En heb je een idee waar dat aan kan liggen? mensen? processen? beide? en wat zou er kunnen veranderen?
Waar het om gaat is dat de uiteindelijke oplossing effectief is, dat er iets mee wordt gedaan. De formule van Hanna Nathans ([url=http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=Fas9vRdaEmQ9n1URurMDiveC-hGbM7WAGV8=?BOL_OWNER_ID=666800779&Section=BOOK&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1]adviseren als twee beroep[/url]) is een handig hulpmiddel.
[b]E=f (K x A x M)[/b]
De effectiviteit (E) van een advies is een functie van drie zaken:
– de vakinhoudelijke kwaliteit van dat advies (Kwaliteit);
– de mate waarin het advies door betrokkenen geaccepteerd wordt (Acceptatie);
– de mate waarin het adviesproject en de implementatie van het advies goed gemanaged wordt (Management).
Om een advies gerealiseerd te krijgen is een excellente inhoud van dat advies niet voldoende. Acceptatie door betrokkenen is nodig om zover te komen dat een advies ook wordt uitgevoerd. Acceptatie zonder inhoud is echter net zo oninteressant als inhoud zonder acceptatie. Wanneer zowel de kwaliteit van inhoud als de acceptatie door betrokkenen verzekerd zijn, kan een adviesproject nog mislukken door een gebrekkige management. Ondanks de goede bedoelingen van iedereen wordt het advies dan toch niet gerealiseerd.
Een goede veranderstrategie is noodzakelijk voor een effectieve oplossing.
Hiervoor kunnen we bijvoorbeeld het achtfasenproces van John Kotter ([url=http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=Wp8TKu3mKLwTLq-t6_wtHQ0xtpijmWnKCgY=?BOL_OWNER_ID=666789215&Section=BOOK&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1]Leiderschap bij verandering[/url]) voor gebruiken.
[b]Het achtfasenproces[/b]:
– Urgentiebesef vestigen;
– De leidende coalitie vormen;
– Een visie en strategie ontwikkelen;
– De veranderingvisie communiceren;
– Een breed draagvlak voor de verandering creeren;
– Korte-termijn successen genereren;
– Verbeteringen consolideren en meer verandering tot stand brengen;
– Nieuwe benaderingen verankeren in de cultuur.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen