Stel je voor je woont al tien jaar lang in hetzelfde huis en kunt al je spulletjes zo vinden. Slechts af en toe ben je iets kwijt en dan moet je even zoeken of je vraagt je huisgenoot, al snel heb je gevonden wat je zocht.

Stel je nu eens voor dat je op een morgen wakker wordt en dat alles anders is, niets ligt meer op zijn oude vertrouwde plaats. Kopjes liggen onder je bed en je sokken vindt je in de koelkast.

Iets dergelijks is gebeurd bij de redesign van een intranet. Medewerkers gingen net als iedere dag gewoon naar hun werk, nietsvermoedend van wat hun te wachten stond. Eenmaal aangekomen bleek dat het intranet compleet geredesigned was, niets was meer het oude.

Zo’n aanpak leidt tot veel frustratie en boosheid en is verre van effectief. Hoeveel goede redenen er ook te geven zijn voor de redesign. Jared Spool bespreekt in zijn artikel hoe het wel kan. de belangrijkste les: betrek de eindgebruikers er van begin af aan bij.

bron: Designing Embraceable Change

Be Sociable, Share!