Lelijkheid heeft er nog nooit zo goed uitgezien.
Mark Daoust heeft onlangs onderzoek gedaan naar een opvallende nieuwe trend in webdesign, dat lelijke websites onweerstaanbaar maakt. Het is niet het 18 punt Times New Roman lettertype dat naar hem schreeuwt als hij een pagina bezoekt die hem interessant lijkt. Nee, het zijn ook niet de ruwe kleuren die zijn ogen pijn doen. Het is zelfs niet het logo dat zo vaak is verschaalt, opgeslagen en bewerkt dat het de identiteit van het bedrijf, die de website beheerd, niet prijsgeeft.
Maar wat is het dan wel? Lelijkheid verkoopt.
Dat is waar, lelijke websites zijn verrassend effectief in het maken van geld. Voor personen die zaken belangrijker vinden dan technologie is dit bijzonder aantrekkelijk.
Nog geen reacties op "De verrassende waarheid over lelijke websites"
Zoals Jared Spool in zijn [url=http://www.uie.com/brainsparks/2006/03/27/is-ugly-the-new-black/]nieuwste Brain Spark[/url] terecht opmerkt lijkt dit artikel wel heel erg veel op een eerder verschenen artikel [url=http://scobleizer.wordpress.com/2006/03/04/the-role-of-anti-marketing-design/]The role of anti-marketing design[/url] van Robert Scoble. Hierin haalt hij ook de successen van Plenty Of Fish en Myspace aan. Deze sites zijn echter niet zo’n groot succes omdat ze zo’n “lelijke” vormgeving hebben maar eerder omdat ze gewoon ijzersterke content hebben (content is king).
Vergelijk het in Nederland bijvoorbeeld eens met de hyves hype. Ook deze website is geen toonbeeld van estethiek maar toch een groot succes. Waarom? profielen aanmaken werkt hier erg gemakkelijk, contacten opzoeken en onderhouden met oude bekenden gaat nog makkelijker (kracht van de schoolbank formule).
De hele discussie over design vind ik niet zo relevant. Wie zegt mij dat als deze sites niet ook nog eens heel mooi waren ze niet een nog groter succes waren?
Tom Chi schrijft hier ook interessante dingen over in zijn post [url=http://www.ok-cancel.com/archives/article/2006/03/the-role-of-aesthetics-in-design.html] The role of aesthetics in design[/url]
Ik zat al te denken aan een nieuw design voor Start2Date.nl, maar nu ik dit heb gelezen laat ik dat denk ik maar achterwege 😉
Overigens heb ik liever een simpele HTML pagina, dan een standaard template dat is aangepast. Die simpele pagina geeft me nog enig vertrouwen, maar het gebruiken van een Amerikaans goedkoop template (waar een hoop hosting providers een handje van hebben) boezemt mij allerminst vertrouwen in.
300.000 dollar omzet per dag door adsense? Binnen 6 maanden heb ik ook een datingsite!
Het artikel pretendeerd dat een site succesvol is omdat deze lelijk is.. Het gaat nergens over, het gaat om de inhoud, en inderdaad Stefan, de site zou best eens nog succesvoller kunnen zijn wanneer deze mooier was.
[i]You can trust us. We are a family run business and do not employ a marketing team. Our website is simple, but functional. Most importantly, our goal is to serve our customers, not necessarily learn HTML.[/i]
WAT?? Bronnen graag, dit komt zo uit zijn mouw..
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen