Veel homepages zijn een perfecte afspiegeling van de interne organisatie. Iedere afdeling heeft hard gevochten voor die paar kostbare pixels op de homepage.

Dit zien we duidelijk terug. Nieuwe producten worden aangeprijst door marketing, human resource management plaatst vacatures, de afdeling financiën verzorgt informatie voor investeerders en de mensen van research & development zorgen dat de bezoeker niet om de nieuwste ontwikkelingen heen kan.

Ongetwijfeld allemaal goede bedoelingen, maar of de bezoeker hier op zit te wachten, ik vraag het me af. De hoeveelheid keuzes zal eerder leiden tot keuzestress en verwarring.

Indi Young van Adaptive Path noemt zestal tips voor een goede homepage:

  • Formulier een duidelijke merkstrategie;
  • Probeer de homepage zo dynamisch mogelijk te maken;
  • Gebruik de homepage om doelstellingen uit de merkstrategie te realiseren;
  • Maak iemand verantwoordelijk voor die doelstellingen;
  • Neem hyperlinks op naar de meest populaire secties;
  • Voel je niet verplicht om een overzicht te geven van alle producten. Mensen komen hier wel via de primaire navigatie.

Bron: Is Your Homepage Immature?

Be Sociable, Share!