Hoe vaak maak je het niet mee dat je een probleem moet oplossen, dus de handleiding pakt maar uiteindelijk nog meer in de war bent dan daarvoor.

Een handleiding die slecht in elkaar zit is frustrerend.

Dit is het punt waar smart documentatie komt kijken. Smart documentatie begrijpt het gedrag van gebruikers en voldoet aan hun eisen op een praktische manier. Hier onder staan 15 praktische tips die je helpen een content te bouwen die geschikt, toegankelijk en leesbaar is.

  • Ken je publiek
  • Gebruik een taak gerichte benadering
  • Zorg voor een logische manier om informatie te geven
  • Gebruik modules (duidelijk te begrijpen stukken tekst)
  • Gebruik een inhoudsopgave
  • Gebruik zinvolle en consistente labels
  • Schrijf in de vorm van een gesprek
  • Overweeg de locatie voor kritieke informatie
  • Gebruik geschikte afbeeldingen
  • Zet informatie in tabellen als dit mogelijk is
  • Gebruik voorbeelden
  • Gebruik troubleshooting tips
  • Genereer een goede index
  • Nakijken en verbeteren
  • Doe een reality check

Vergeet niet dat een goede gebruiksaanwijzing de productiviteit van de gebruiker verhoogd en de tijd en de kosten van de klantenservice verlaagd.

Lees het volledige artikel voor meer informatie

Be Sociable, Share!