Persuasion Technology
Persuasion is de kracht van het overtuigen. Het is een poging om attitudes, gedragen of beide te veranderen (BJ Fogg). Grote redenaars zoals Barack Obama kunnen met hun toespraken hele mensenmassa’s overtuigen van hun visie en bewegen tot actie. Computers en mobiele telefoons zijn echter ook uitermate geschikt om menselijk gedrag te beïnvloeden.
Volgens Stanford professor BJ Fogg zijn we dan ook het tijdperk van ‘persuasive technology’ binnengestapt. Een tijdperk waarin interactieve computer sytemen worden ontworpen om menselijke attitudes en gedrag te veranderen. In zijn boek ‘Persuasive Technology‘ beschrijft hij 42 principes die een computer kan gebruiken om dit te bereiken.
Het principe van oorzaak en gevolg en augmented reality gaan hand-in-hand.
Het principe van oorzaak en gevolg
Computer zijn erg goed in het nabootsen of simuleren van de echte wereld. Simulaties kunnen mensen overhalen hun houding en gedrag te veranderen door hen direct inzicht te geven in oorzaak en gevolg. Neem bijvoorbeeld het aanpassen van je liquiditeitsbegroting in een spreadsheetprogramma. Je ziet direct wanneer je het beste die ene investering kunt doen. Het inzicht dat het spreadsheetprogramma je geeft helpt je betere beslissingen te nemen.
- Computersimulaties en oorzaak en gevolg:
- Stelt in staat om te ontdekken en experimenteren in een veilige, niet bedreigende omgeving;
- Geeft snel en duidelijk inzicht in de relatie tussen oorzaak en gevolg;
- Is overtuigend op een subtiele en prettige manier
Augmented Reality
Augmented reality is een techniek waarmee er een brug wordt geslagen tussen de echte en de fysieke wereld. Veel van ons hebben hier kennis meegemaakt door de voetbalanalyses van Jan van Halst en zijn computer.
Tegenwoordig zien we steeds meer toepassingen van Augmented Reality. In veel gevallen werkt het als volgt. Je gaat naar een website en download daar een bepaald icoon. Deze print je uit en vervolgens richt je je webcam op dit icoon. Op je beeldscherm zal er vervolgens iets tot leven komen.
Samsung past het principe van oorzaak-en-gevolg prachtig toe met behulp van Augmented Reality. Stel je overweegt de aanschaf van een nieuwe tv en bent benieuwd hoe deze in je huiskamer zal staan. Je gaat naar de website download en print het icoon en plakt deze op je muur. Je richt je webcam op de muur en voià je zit onmiddellijk hoe de tv uiteindelijk zal staan in je woonkamer.
Toekomst van Augmented Reality
Augmented Reality kan goed worden ingezet als overtuigingstactiek. Het maken van een Augmented Reality toepassing is relatief eenvoudig en de internettoegang en het aantal camera’s is al fors en nog steeds toenemende. Denk aan laptops met ingebouwde webcam of smartphones. Ik voorspel dan ook dat we meer en meer Augmented Reality toepassingen gaan zien.
Ik denk echter ook dat er heel veel nutteloze toepassingen zullen komen. Dat we gedreven door techniek in de valkuil van de dansende beer trappen. Dansende beer is een metafoor dat Alan Cooper in zijn klassieker ‘The Inmates are running the Asylum‘ beschrijft. Hij doelt hiermee op kermissen van vroeger. Mensen betaalden geld om te kijken naar een echte beer die danste. Het feit dat die beer kon dansen maakt het tot iets magisch. Mensen keken echter zelfden of die beer ook goed kon dansen, iets wat natuurlijk niet het geval is. Een beer is geen Fred Astaire.
Met nieuwe technologie is het ook vaak zo. We zijn raken helemaal verblind door de mogelijkheden en het feit dat iets kan waardoor we vergeten te kijken of het ook echt nuttig is. Zo ik zie nu dat veel websites een of andere vorm van Google Maps op haar website aanbiedt. Helaas moet ik in iedere gebruikerstest weer constateren dat mensen worstelen met de usability ervan en dat er vaak simpelere en betere oplossingen zijn.
Overweeg je dus om een Augmented Reality toepassing te maken. Stel jezelf dan even heel goed de vraag welke ‘concreet’ gebruikersprobleem je ermee gaat oplossen. Hoe zorgt je nieuwe uitvinding ervoor dat het leven van je klanten er ietsje makkelijker en beter van wordt? Pas dan zul de vruchten werpen van deze interessante nieuwe ontwikkeling.
5 reacties op "Overtuigen met Augmented Reality"
Interessant artikel. Voor mij was de techniek niet echt nieuw wel de link naar de toepassing van Samsung.
Is persuassion niet gewoon overtuigen letterlijk vertaald?
Hoe dan ook, augmented reality zie je steeds vaker. Zo heeft zelfs onze premier Balkenende een augmented reality gemaakt om te stemmen met de ‘stip’.
groeten,
Stijn Driessen
Is het downloaden van een app, uitprinten van icoon, op de muur plakken, webcam en app inschakelen en dan het geheel bekijken op je scherm wel zo gebruikersvriendelijk?
Veel ruimte voor verbetering want zo slaat het niet aan.
Leuk artikel, een klasgenoot is nu een scriptie aan het schrijven over augmented reality dus ik zal de url ff doormailen naar haar. Groetjes
Mooi om dit artikel nu nog eens te lezen, zeker met nieuwe ontwikkelingen als bijvoorbeeld Google Glasses die we in 2013 op de markt zullen zien verschijnen en die dit nar een compleet nieuw niveau gaan tillen!
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen