Google Adwords

Google heeft de vormgeving van de ‘gesponsorde koppelingen aangepast’. Voorheen was de achtergrond kleur van ‘gesponsorde koppelingen’ blauw en het hele vlak klikbaar. In de nieuwe versie is de achtergrondkleur ‘geel’ en alleen de titel nog klikbaar.

Adverteerders vreesden dat hierdoor de doorklikratio zouden teruglopen. De wijziging is dapper te noemen. De doorklikratio en daarmee de inkomsten voor Google lopen immers terug. Google heeft zich echter verbonden met het leveren van een goede gebruikservaring, want ze weet dat dit de kern is van haar succes. Google stelt het belang van de bezoekers van haar website boven haar eigenbelang.

Maar is de angst van de adverteerders eigenlijk wel terecht? Het klikbare gedeelte is kleiner geworden waardoor het aantal niet bedoelde kliks zal afnemen. De doorklikratio neemt dan misschien wel af, maar wat heb je aan bezoekers die gelijk weer weggaan? Je mag er van uit gaan dat de bezoekers die wel klikken ook geïnteresseerd zijn. Mediapost meette zelfs een stijging in het conversieratio van 31%.

Is het Google gelukt om de voordelen voor de bezoekers en de adverteerders beide te vergroten?

Bron: Did I Click That?

Be Sociable, Share!