Consumenten kopen eerder een product online als je het zo ‘rijk’ mogelijk toont. De webwinkelier heeft diverse mogelijkheden ter beschikking om de productinformatie te verrijken met beeld en geluid.

De volgende functionaliteiten gericht op multimedialiteit worden beschouwt als meest waardvol:

  • Alternative views (alternatieve foto’s van producten;
  • Zoom (inzoom mogelijkheden);
  • Color change (producten in de juiste kleur tonen);
  • Shop by outfit / room (producten in hun context plaatsen);

Alternatieve foto’s
Consumenten willen meerdere foto’s van hetzelfde product bekijken. Hoe ziet de zijkant en de achterkant eruit? Hoe meer foto’s des te beter de consument een oordeel kan vormen.

Zoom
Inzoomen is een veel gevraagde functionaliteit en uit zich op twee manieren. Ten eerste dat je een groter beeld van het product kunt krijgen. Daarnaast dat je kunt inzoomen op een specifiek onderdeel van het product.

Verandering van kleur
Met deze functionaliteit kan de consument het product in de door hem gewenste kleur bewonderen.

Producten in hun context
Zeker voor meubilair en kleding is het interessant om het artikel in zijn omgeving te tonen. In geval van kleding: toon de blouse samen met een bijpassende pantalon. In het geval van meubels: toon het kastje in een compleet ingerichte kamer. Het voordeel is dat de consument een goed beeld krijgt van het product in zijn context.

Het ontwikkelen van multimedia kost uiteraard tijd en geld. Stel daarom een goede businesscase op. De kernvraag is hoeveel producten je extra moet verkopen om de investeringen minimaal terug te verdienen.

Bron: Succesvolle inzet van multimedia binnen de webwinkel

Be Sociable, Share!