De Innovatietheorie van Rogers deelt gebruikers van technologie in, in vijf groepen. Aan de ene kant van het continuüm staan de innovators. Dit is groep mensen altijd op zoek zijn naar het nieuwste van het nieuwste. Aan de andere kant van het continuüm staan de laggards. Deze laatste groep mensen is kritisch ten opzichte van innovatie en zal het produkt alleen kopen als het in de aanbieding is.
Microsoft deed onderzoek naar de houding van Nederlanders ten opzichte van ICT en komt met een vergelijkbare theorie die mensen indeelt in de volgende categoriëen:
- Digiholics – bij hen kan de ontwikkeling van digitale technologie niet snel en niet ver genoeg gaan: 17 procent;
- Techfan – digitale technologie staat in het teken van plezier: 30 procent;
- Bijbener – oordeelt vooral vanuit functionele overwegingen en wil graag bijblijven op het gebied van ontwikkelingen om niet de kans te lopen achterop te raken in de maatschappij: 21 procent;
- Digibeet – staat enigszins terughoudend tegenover digitale technologie en vindt dat het als gemak moet dienen en niet te veel moeite moet kosten: 23 procent;
- Digidonts – moeten er weinig van hebben, maar doen wel mee met een mobiele telefoon en soms digitale camera: 9 procent.
Het lijkt misschien oude wijn in nieuwe zakken. Toch is er wel een duidelijk verschil. Volgens de Innovatietheorie van Rogers is ongeveer 15% (Innovators 2,5% en Early Adaptors 12,5%) van de consumenten enthousiast over nieuwe technologie. Volgens de theorie van Microsofts is deze groep veel groter en staat maar liefst 47% (Digiholics 17% en Techfan 30%) hier voor open.
Nog geen reacties op "Innovatietheorie Rogers in een nieuwe jasje?"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen