Tien jaar geleden dachten veel mensen nog dat internetbedrijven die éénmalig fors investeerden daar later blijvend de vruchten van zouden plukken. Het verzekeren van hun marktpositie zou zorgen voor een blijvend competitief voordeel. Maar inmiddels is duidelijk dat internetbedrijven, net als bedrijven in traditionele bedrijfstakken, voortdurend moeten investeren om concurrerend te blijven. Het gaat dan vooral om uitgaven voor computers, servers, netwerkapparatuur, gegevensopslag en dergelijke. Bijvoorbeeld de uitgaven van Google voor onderzoek en ontwikkeling en die voor onroerend goed en apparatuur zijn in 2005 al verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. Hoewel Google geen grote fabriekshallen of pakhuizen nodig heeft, werd vorig jaar zo’n 838 miljoen dollar geïnvesteerd, voornamelijk in computerservers, datacentra en netwerken. Ook internetwinkel Amazon spendeerde vorig jaar 451 miljoen dollar aan technologie en informatie. Sommige analisten denken dat dit bedrag in 2006 met 30% zal stijgen.

Bron: Concurrentie dwingt internetbedrijven tot investeringen

Be Sociable, Share!