Het Interactive Advertising Bureau (IAB) werkt aan een standaard die een einde moet maken aan het woud van verschillende meetmethoden voor websites. Met de invoering van een universele methode, waar al twee jaar aan wordt gewerkt, wil het adverteerders een beter inzicht geven.

De nieuwe methode, die onder de naam Nomenclature Project wordt uitgewerkt, heeft vooral gevolgen voor sites die bezoekers op content partners meetellen. De site Cnet.com noemt ESPN als voorbeeld. De Amerikaanse sportnieuwssite telt maandelijks 15 miljoen unieke bezoekers, maar telt daarin ruim 1 miljoen bezoekers mee van Active.com, waar het een deel van de content levert.

Onder het nieuwe voorstel van het IAB zouden die bezoekers echter niet meer mee mogen tellen omdat ESPN op de partnersite niet als dominant merk wordt getoond.

Het voorstel van het IAB is nog in ontwikkeling. George Ivy van Media Ratings Council, dat hierbij samenwerkt met het IAB, zegt dat het uiteindelijke doel is om algemene methodes te ontwikkelen voor het meten van unieke website bezoekers. De definitie van pageviews en de rol van cookies zijn daarbij nog onderwerp van discussie.

Bron: IAB werkt aan standaardisatie meetmethoden

Be Sociable, Share!