Hoe zorg je op een website met veel content dat je bezoeker snel de informatie vindt die hij zoekt? Voor de zoekgeoriënteerde bezoeker zorg je dat je een interne zoekmachine hebt die zich kan meten met google. Voor de klikgeoriënteerde bezoeker biedt een A-Z index de uitkomst.

De A-Z index biedt een overzicht van alle paginas gesorteerd naar onderwerp. Als je een vergelijking wilt maken met een boek dan is de inhoudsopgave de sitemap en het trefwoordenregister de a-z index.

Helen Lippell werkt als informatie architect voor de BBC en was nauw betrokken bij de A-Z index van bbc.co.uk

In een uitstekend artikel op Boxes and Arrows beschrijft beschrijft ze een achttal lessen voor het ontwikkelen van een goede A-Z index.

  • Ken je publiek (logfile-analyse, persona en usertesting zijn erg handig);
  • Neem ook getallen op in je A-Z index;
  • Neem paginas op meerdere manieren op;
  • Verzorg ook synoniemen;
  • Voeg persoonsnamen eerst met achternaam toe;
  • Neem kruisverwijzingen op;
  • Neem extra relevante informatie bij de resultaten op;
  • Wees trots op de A-Z index;

Bron: The ABCs of the BBC: A Case Study and Checklist

Be Sociable, Share!