Ik las een artikel over de gebruikersvriendelijkheid van theaterwebsites. Bij mij zorgde dit voor een groot stuk herkenning!
Vooral bij veel regionale theaters is de gebruikersvriendelijkheid ver te zoeken. Op de website van Martiniplaza uit Groningen krijg je nadat je online een kaart hebt besteld, de melding: Bedankt voor uw bestelling, u krijgt binnen enkele weken een reactie! Dit is maar een voorbeeld van de vele usability aspecten die alleen al op deze site spelen!
2 reacties op "Theater websites: creatief maar niet te gebruiken!"
Heel herkenbaar dit verhaal.
Een voorbeeld uit mijn eigen leven. Deze vrijdag ga ik naar theater [url=http://www.geertteis.nl]Geert Teis[/url] om een cabaret voorstelling van Guido Weyers te zien.
Ik heb geen idee wie die Guido gast is dus ik besloot maar eens naar de website van Geert Teis te gaan. Daar staat vast meer informatie over het programma. Wat blijkt tot mijn verbazing, 14 oktober is er helemaal geen Guido Weyers. Volgens de website is er dan een voorstelling van Frank Groothof.
Okay Stefan rustig blijven. Er kunnen twee dingen zijn gebeurt. a.) Guido Weyers is gecancelled of b.) jij hebt weer eens de verkeerde datum opgeschreven. Gelukkig heeft de website een zoekfunctie, dus ff Guido Weyers intikken en ik zal al snel antwoord op mijn vragen hebben. Niet dus!
“Er zijn geen resultaten gevonden die overeen komen met uw zoek criteria”
Lekker dan, ach gelukkig is er nog zoiets als telefoon. Dan maar ff bellen.
Tja, theater is (ontoegankelijke) kunst, dus dat ze dat ook op hun website uitdragen is wel weer een prestatie.
Ik heb ook maar eens wat lokale theatersites bezocht. Ik moet zeggen dat ik bij [url=http://www.deregentes.nl/]De Regentes[/url], [url=http://www.ks.nl/]De Koninklijke Schouwburg[/url] en [url=http://www.theater-diligentia.nl/]Theater Diligentia[/url] vrij snel het programma kan bekijken en online kan reserveren of bestellen.
Toegankelijkheid etc. heb ik niet bekeken maar het valt me eigenlijk niet tegen.
Ik heb ze ook even geprobeerd. Wat me vooral opvalt is dat het allemaal wel lukt, maar pas in 2e instantie. Niet onderstrepen van links, onduidelijke (lees overbodige) icoontjes etc zijn hiervan oorzaak.
Bij het gros van de culturele websites (podia, theater, evenementen) wordt het gebruiksvriendelijke totaal uit het oog verloren.
óf de nadruk wordt gelegd op de techniek waarbij menig website het systeem wel werkt, maar zeker niet altijd even logisch is of niet eens lokt tot het reserveren van een concertkaartje.
óf de nadruk wordt gelegd op een creatief design waarin navigatie en het verdienmodel vaak een ondergeschikte rol krijgt.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen