De huidige en aankomende vergrijzing maken het noodzakelijk om toegankelijk te bouwen! De technologie die nu wordt ontwikkeld zal deel uit maken van een overgroot deel van de markten in 2010. Als we nu onze websites, consumenten producten en andere technologiën niet toegankelijk en gebruikersvriendelijk maken, dan zitten we rond die tijd met een groot probleem… De leeftijdsverhouding 15-64 jaar en 65+ jaar was in 1950 12:1, in 2000 was dat 9:1 en in 2050 zal dat 4:1 zijn. Wanneer deze mensen niet in staat zijn om zelf producten te gebruiken zijn de gevolgen niet te overzien.
3 reacties op "Hoog tijd om gewend te raken aan gebruikersvriendelijkheid…"
Ik vind het een geweldige ontwikkeling, zie ook die nieuwe reeks producten van Philips. Ik ben erg benieuwd wat er allemaal nog komen gaat!
Van de 4:1 in 2050 schrik ik echt wel van! Dit heeft neem ik aan vooral te maken met de Aziatische landen als China, India?
Maar terug te komen op gebruikervriendelijkheid: de ontwikkeling op dit gebied is al behoorlijk in gang gezet en gaat steeds belangrijker worden zodra de technologie ingewikkelder en/of uitgebreider wordt.
Ik denk dat een soortgelijke conclusie getrokken kan worden wat betreft de toegankelijkheid! Oudere mensen gaan de komende 50 jaar vast niet beter zien op die leeftijd. Bovendien heb je dan wellicht browsers die de de websites op een nette manier voorlezen. Tenminste, als er dan nog internet in deze vorm is….
Beertje koffiedik kijken, maar de noodzaak van innovatie met zo’n grote groep ouderen op komst lijkt me duidelijk!
En natuurlijk zijn er ook al richtlijnen voor het senior-friendly maken van je website
zie [url=http://www.nlm.nih.gov/pubs/checklist.pdf]Making your website senior friendly[/url] (pas op! PDF)
En natuurlijk zijn er ook al richtlijnen voor het senior-friendly maken van je website
zie [url=http://www.nlm.nih.gov/pubs/checklist.pdf]Making your website senior friendly[/url] (pas op! PDF)
aan rené:
Voor het wetenschappelijke gehalte van het artikel zou het goed zijn als de demografische bronnen vermeld werden.
Hier een mogelijke voor West-Europa:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Babyboom
(iemand uit 1945 is in 2010 een 65-plusser…)
In een serieus ogend tv-programma (Radar ofzo) zag ik onlangs een reportage over de toenemende pensioendruk in EU-landen. Hierin werd mij verteld dat de VS juist helemaal niet met dergelijke demografische ‘problemen’ zit (ergens wel te verklaren: babyboom door WOII en die speelde niet in de VS).
Hoewel niet iedereen websites zal bouwen voor mensen uit China en India kunnen deze groepen in een algemeen betoog ook niet over het hoofd worden gezien, helemaal niet met het oog op morgen. Wat dit betreft voorzie ik een soort melting pot: het verre oosten krijgt westerse trekken maar het westen (corporate websites) zal/zullen ook oosterse invloeden in zich opnemen (gegeven de grootte en economische kracht van China/India). Voor ‘de’ webdesigner betekent dit inspelen op demografische èn culturele ontwikkelingen.
@Tim Dank voor je reactie Tim. De basis mijn inziens is toch je doelgroep. Bouw je een site voor een wereldwijde doelgroep dan ben ik het volledig met je eens dat je als webdesigner/projectgroep naar de verschillende demografische factoren moet kijken per land. Eigenlijk niet anders dan bij het ‘traditionele’ zakendoen!
Goed stuk informatie!
Tim: heb je (of iemand anders hier) ook enig idee hoe die verschuiving van Azie -> Westen en Westen -> Azie zich zou kunnen uitten?
Qua werkwijze (en aandachtspunten) kun je dit volgens mij ook wel langzamerhand zien. Zie dit bericht [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=343]”Japanse sites foutloos, Amerikaanse sites scoren beter”[/url]
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen